april 24, 2024

Hartendief op pootjes – Melinda Metz

Na verschillende mislukte relaties vindt Jamie het tijd voor ‘Het Jaar van Mij’. Ze heeft haar tijd verspild aan te veel ongeschikte mannen en nu wil ze uitzoeken wat ze eigenlijk met haar leven wil. Ze verhuist samen met haar kat MacGyver naar een idyllische plek in Los Angeles: Storybook Court. Hier leert ze veel verschillende mensen kennen, zoals Al en Marie Defrancisco en Ruby. Maar haar kat MacGyver vindt dat Jamie op zoek moet gaan naar een mannelijke soortgenoot, want dat zou haar veel gelukkiger maken. Hij vindt dat buurtgenoot David goed bij haar past en besluit dingen van hem te stelen en het te verstoppen bij Jamie. Ook steelt hij iets van Jamie dat hij verstopt bij David. En zo komen de twee met elkaar in contact over gestolen spullen…

Hartendief op pootjes wordt verteld vanuit het personele perspectief. We volgen drie personages: Jamie, David en MacGyver. Jamie is een vlotte vrouw die op zoek is naar zichzelf en wat ze leuk vindt. Ze fotografeert mensen die haar inspireren. David is een eenzame bakker. Na een trauma van drie jaar geleden lukt het hem niet om een vrouw langer dan een avond hem te binden. MacGyver is een echte matchmaker. Hij steelt de show in dit boek en je hart. Hij wil het beste voor zijn baasje, maar hij wordt niet begrepen. Dit brengt komische scènes met zich mee. Hierdoor duurt het ook vrij lang voordat David en Jamie elkaar leren kennen. Het eind van het verhaal voelt daarom nogal snel aan, terwijl de rest van het verhaal langzaamaan op gang komt.

Met Hartendief op pootjes zet Metz een grappig verhaal neer doordat het deels verteld wordt vanuit een adorabele kat. Als je zelf huisdieren hebt, snap je nu waar het onbegrip tussen mens en dier vandaan komt.

Auteur: Melinda Metz, Vertaling: Ingrid Zweedijk, Titel: Hartendief op pootjes, Uitgeverij: HarperCollins, Pagina’s: 318,
Prijs: €15,-,
Waardering: ⭐⭐⭐,5