april 25, 2024

De scherven – Amy Giles

Deze week begon de blogtour rondom De scherven van Amy Giles. Vorig jaar mocht ik ook Alles is nu van haar lezen en dat boek staat me nog steeds helder voor de geest. Mijn verwachtingen waren dus hooggespannen voor dit boek. Vandaag vertel ik je of die zijn uitgekomen.

Inhoud van De scherven
De New Yorkse buurt waar Jessica en Lucas wonen wordt opgeschrikt door een tragedie. In het jaar na de schietpartij waarbij zij allebei hun broer verliezen, begint Lucas met kickboksen en probeert hij de wereld mooier te maken met random acts of kindness. Jess zorgt voor haar depressieve moeder en doet haar best om rond te komen omdat haar moeder niks meer gedaan krijgt. Als Jess en Lucas elkaar ontmoeten, herkennen ze iets in elkaar. Ze ontdekken dat twee scherven elkaar misschien wel geluk kunnen brengen. Zolang ze elkaar niet bezeren.

Een jaar geleden kwamen de broers van Jess en Lucas om bij aanslag waar zij allebei bij waren. De scherven geeft inzicht in de nasleep van zo’n tragedie, want het doet natuurlijk iets met de nabestaanden. Lucas richt zich op kickboksen en Jess probeert de eindjes aan elkaar te knopen nu haar moeder niets meer doet. Ze komen met elkaar in contact door hun bijbaantje bij Enzo’s, de plaatselijke bouwmarkt. De twee leren elkaar langzaamaan kennen. Hoewel Lucas de boot eerst probeert af te houden, begint hij de waarde van deze vriendschap en ontluikende liefde in te zien.

Ze is weer even stil voor ze antwoordt. Ik vind het fijn dat ze mijn woorden de ruimte geeft om te ademen, dat ze haar oordeel niet paraat heeft zoals alle anderen.

Het verhaal wordt verteld vanuit beide personages. Lucas en Jess hebben beide een heel ander leven. Waar zijn moeder krampachtig probeert om hem te beschermen, is die van Jess alleen met haar eigen verdriet bezig. Jess probeert haar privéleven voor Lucas geheim te houden. Ze schaamt zich namelijk voor haar thuissituatie en dat is begrijpelijk. Haar moeder loopt als een zombie in pyjama door het huis. De rekeningen liggen opgestapeld op de keukentafel. Het contrast tussen de twee huishoudens maakt het verhaal nog schrijnender. Toch weet de humoristische Lucas door te dringen waardoor Jess zich bloot durft te geven. En gelukkig houdt haar lieve buurvouw altijd een oogje in het zeil.

De schrijfstijl van Amy Giles is vlot te noemen. Ze maakt gebruik van dialoog en de hoofdstukken hebben een prettige lengte. Boven ieder hoofdstuk staat duidelijk aangegeven wie er aan het woord is. Verder staat het boek vol met rake, leerzame quotes die aanzetten tot nadenken.

Verdriet gaat niet weg, Lucas. Het wordt alleen na verloop van tijd minder zwaar. De truc is om te leren hoe je naar binnen reikt, het confronteert, en het aanpakt.

Ik verwachtte een boek met een verrassende plottwist, maar ik kreeg een boek met een echte boodschap. Opnieuw zet Giles een ijzersterk verhaal over een heftig onderwerp neer. Het is realistisch, krachtig en ontroerend. Ik sloeg het boek met kippenvel dicht.

Auteur: Amy Giles, Vertaling: Els Brevink, Titel: De scherven, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €15,-,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐⭐

Bestel De scherven bij Bazarow