Het geheim van Silvermoor – Tracy Rees

Wat een geluk! Ik mocht nog een keer meedoen aan een Hebban Buzz. Dit keer mocht ik hem zelfs leiden. Ik vertel je vandaag wat ik van Het geheim van Silvermoor vond.

Inhoud van Het geheim van Silvermoor
De veertienjarige Tommy is voorbestemd voor een ruig en uitzichtloos leven in de mijnen. Elke dag daalt hij af in het stoffige en benauwde duister, dat een hartverscheurend contrast vormt met de statige huizen net buiten het dorp. Tijdens zijn strooptochten op de uitgestrekte landgoederen fantaseert Tommy over een andere, betere toekomst.

De enige die hem begrijpt is zijn beste vriendin Josie, die zich nooit onderdeel heeft gevoeld van haar familie en pas weet bij wie ze thuishoort als ze Tommy ontmoet. In hun grimmige leven zorgt alleen het mysterieuze, verlaten landhuis dat tussen hun dorpen in staat voor enige afleiding. Heston Manor is na een familietragedie afgesloten en sindsdien onbewoond. Als Josie en Tommy een groot geheim over de bewoners ontdekken, zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn…

In Het geheim van Silvermoor maak je kennis met Tommy en Josie. De personages leren elkaar kennen op hun twaalfde. Het is vriendschap op het eerste gezicht voor deze twee buitenbeentjes. Hoewel Tommy in het ene dorp woont en Josie in het andere, weerhoudt hen dat niet om elkaar elke zondag te ontmoeten. Tommy wil niet zomaar akkoord gaan met het leven dat voor hem weggelegd lijkt te zijn: onder de grond in de donkere mijnen. Hij leert Josie vragen te stellen bij hun bestaan. Door hem gaat ze nadenken over de wereld buiten Arden.

Ik was de dochter van een mijnwerker, ooit zou ik de vrouw van een mijnwerker worden en Arden was het dorp waar ik woonde. Maar dat veranderde allemaal op de dag dat ik Tommy Green ontmoette.

Naarmate het verhaal vordert, worden Tommy en Josie steeds ouder. Ze ontwikkelen zich van kind tot jongvolwassene hopend op een beter leven. Maar een beter leven komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je zelf iets voor doen.

Het verhaal bevat mooie personages. Niet alleen Tommy en Josie banen zich een weg naar je hart, ook Tommy’s vader weet je te raken. Hoewel hij geen man van grootse gebaren is, merk je dat hij veel van zijn zoon houdt. Ook al begrijpt hij Tommy niet: ‘Hij begreep mijn ambitie niet, maar ik begreep zijn trots.’ De vader-zoonliefde die je tussen de regels door leest, vult je hart. De band tussen Josie en haar ouders is daarentegen vol van haat.

De schrijfstijl van Tracy Rees is even wennen. Het lijkt alsof de personages terugkijken op hun leven terwijl zij het verhaal vertellen. Daarbij is het een heel rustig verhaal dat aanvoelt als een kabbelend beekje dat op sommige stukken zelfs stil leek te staan. Toch wist het mijn interesse te vangen en bleef ik met plezier lezen. Dit komt ook door

Het geheim van Silvermoor is en prachtige historische roman die het tegendeel bewijst: dubbeltjes kunnen wel kwartjes worden. Al is de titel niet helemaal juist vertaald en gaat de ontknoping wel heel gemakkelijk, de rust van dit verhaal zal mij nog lang bijblijven.

Auteur: Tracy Rees, Vertaling: Karen Gommers Titel: Het geheim van Silvermoor, Uitgeverij: Xander,
Prijs: €19,99,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐