maart 19, 2024

De sterrengever – Jojo Moyes

Toen ik in de najaarscatalogus van De Fontein een nieuw boek van Jojo Moyes zag, werd ik gelijk vrolijk. Moyes is één van mijn favoriete schrijvers. Ik kon dus niet wachten om aan De sterrengever te beginnen. Vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.

Inhoud van De sterrengever
Kentucky, 1937. Wanneer Alice hoort dat de bibliotheek vrouwen zoekt om te paard afgelegen huizen te bezoeken met boeken, besluit ze zich aan te melden. Ze is een prima ruiter, en dit biedt haar een ontsnapping uit het benauwende huis van haar man en schoonvader. Onder leiding van de vrijgevochten Margery vormen vijf vrouwen al snel een hechte groep, maar hun vriendschap wordt op de proef gesteld als een deel van het dorp én de wet zich tegen hen keren…

De Engelse Alice Wright is tijdens een impulsieve bui getrouwd met de Amerikaanse Bennett van Cleve. Ze laat het benauwende leven in Engeland achter voor een avontuur in de Verenigde Staten. Na een tijd merkt ze dat ook het leven in het mijnstadje Baileyville, Kentucky erg benauwend is. Om het leven thuis te ontglippen, meld ze zich aan als bibliothecaresse van de paardenbibliotheek. Hoewel haar schoonvader hier niets in ziet, laat hij haar gaan. Hij eist van haar dat ze uit de buurt blijft van Marge, want die vrouw heeft volgens hem een slechte invloed.

Het verhaal komt langzaam op gang, maar dit zorgt er wel voor dat je alle vrouwen goed leert kennen. Ze hebben allemaal een reden om bij de bibliotheek te komen werken. Zo wil Alice dus haar huis ontvluchten. Kathleen komt er later bij omdat zij iets terug wil doen. Margery is een vrijgevochten vrouw die alles doet op haar manier. Ook de anderen hebben zo hun redenen om te gaan werken. Hoe langer ze met elkaar omgaan, hoe beter ze elkaar leren kennen. Er bouwt zich een prachtige vriendschap op tussen alle dames. Voor Alice is dit heel prettig, want in haar huwelijk gaat het steeds slechter.

Naast vriendschap is racisme een belangrijk thema in het verhaal. Sophia werkt buiten openingstijden in de bibliotheek, omdat zij een kleurling is. Van de vrijgevochten Margery mag Sophia op de gewone tijden werken, maar Sophia weet hoe de mensen uit Baileyville zijn. Als iemand erachter komt dat er een kleurling werkt in de bibliotheek, zullen er problemen ontstaan. Als ook nog blijkt dat er een verboden boekje de ronde doet onder de vrouwen, wil een deel van het dorp de bibliotheek zo snel mogelijk weg hebben.

De sterrengever is een ontroerend verhaal over sterke vrouwen die van de wereld een fijnere plek willen maken.

Auteur: Jojo Moyes, Vertaling: Anna Livestro, Titel: De sterrengever, Uitgeverij: De Fontein, Prijs: €20,99,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Uitgeverij De Fontein voor het recensie-exemplaar.

Eén gedachte over “De sterrengever – Jojo Moyes

1. De meeste quotes in het boek (af en toe aan het begin van een hoofdstuk) komen uit boeken met sterke vrouwen als hoofdpersonages. Schitterend !!! Dus kan ik alleen maar zeggen : lees dit prachtige boek. Jojo Moyes heeft zichzelf deze keer overtroffen !