maart 28, 2024

De Insiders – Jessica Goodman

Jessica Goodman is werkzaam geweest als journalist en editor voor verschillende tijdschriften, zoals Cosmopolitan en Entertainment Weekly. In 2021 kwam haar debuut De Insiders uit.

Op Gold Coast Prep lopen de rijkste leerlingen rond en iedereen wil bij de de Insiders horen, het eliteclubje van de school. Als je bij de Insiders hoort, heb je toegang tot alles. Dankzij de Documenten kom je op de meest prestigieuze universiteiten terecht. Maar lid worden gebeurt niet zomaar. Door het behalen van verschillende, vaak onmenselijke opdrachten genaamd ‘pops’ moeten de uitverkorenen bewijzen dat ze het waard zijn. Drie jaar geleden werd Jill lid van de Insiders en nu staat haar groepje van zes bovenaan de rangorde. Hoewel dit groepje wel kleiner is dan drie jaar geleden: Shaila is vermoord en Graham bekende schuld. Jill mist haar nog elke dag en haat Graham, maar dan krijgt ze een berichtje van een oude bekende dat hij onschuldig is…

Hij zegt het tegen iedereen, maar ik voel zijn ogen op mij gericht, alsof hij onze geheimen weet, alsof hij weet wat er met Insiders gebeurt. Wat we allemaal moeten opgeven. Wat we allemaal moeten doen om te overleven. Vooral de meiden.

Goodman mengt het heden met het verleden. Via verschillende flashbacks ontdek je wat Jill en haar vrienden drie jaar geleden hebben moeten doorstaan om lid te worden van de Insiders. Al snel wordt duidelijk dat de meisjes meer moeten doen dan de jongens of ze krijgen lastigere pops. Ook de setting is sterk gekozen; de prestatiedruk die Jill voelt, is beklemmend. Niemand mag immers weten dat zij een beursleerling is. Hoewel niet alles reëel is – waar zijn de volwassenen in dit verhaal? – weet de auteur belangrijke thema’s als corruptie en sekseverschillen goed uit te werken.

Maar dit verhaal gaat niet alleen over een ongezond jongerenclubje, het is ook een zoektocht naar een dader. Jill kan de moord op Shaila niet loslaten en na een berichtje van een voormalig Insider en een krantenartikel besluit ze op zoek te gaan naar het antwoord. Maar geen van haar vrienden wil hier iets van weten. Zij willen de gruwelijkheden van drie jaar geleden vergeten. Wat gezien hun rol binnen de Insiders nogal hypocriet is. Op voorhand lijkt dit boek een spannende whodunnit, maar het blijkt een benauwend verhaal over hoe ver je wilt gaan om erbij te horen. De weinig verrassende plot is daardoor een beetje teleurstellend. Toch weet Goodman de complexe kant van vriendschap realistisch neer te zetten en dat maakt nieuwsgierig naar meer van haar. Al met al een interessant debuut.

Auteur: Jessica Goodman, Vertaling: Mijke Hadewey van Leersum, Titel: De Insiders, Uitgeverij: De Fontein, Prijs: €16,99, Waardering: ⭐⭐⭐,5

Met dank aan De Fontein voor het recensie-exemplaar.

2 gedachten over “De Insiders – Jessica Goodman