april 25, 2024

De som van jou en mij – Cecelia Ahern

Cecelia Ahern werd in 2004 wereldberoemd met haar verfilmde bestseller P.S. I love you. Vijftien jaar later verscheen het vervolg hierop: De P.S. I love you club. Haar nieuwste boek, De som van jou en mij, is haar achttiende roman.

Allegra is opgegroeid op een eiland bij haar eigenzinnige vader. Maar ze heeft een dappere sprong gewaagd: ze heeft alles en iedereen achtergelaten en is verhuisd naar Dublin om op zoek te gaan naar haar moeder. Ze leeft daar een eenzaam en teruggetrokken bestaan, maar wanneer ze door haar werk als parkeerwacht in aanraking komt met een arrogante Ferrari-bezitter komt haar leven op losse schroeven te staan. Hij vertelt haar dat ze het gemiddelde is van de vijf mensen met wie ze het meest omgaat. Dit gegeven laat haar niet meer los. Het wordt een emotionele en soms pijnlijke zoektocht naar haar vijf personen. En naar zichzelf.

Doet er niet toe. Hij rolt met zijn ogen. Jij bent het project. Wie wil je in je team, om te zijn wie je wilt zijn.

Allegra vertelt haar verhaal op geheel eigen wijze. Haar wereld is zwart-wit, goed of fout. Elke dag verloopt van minuut tot minuut hetzelfde. Regels zijn duidelijk, mensen niet. Dit is ook te zien in haar manier van communiceren: het boek kent alleen komma’s en punten. Wel gesprekken, maar geen aanhalingstekens of vraagtekens. Deze schrijfstijl is behoorlijk wennen, maar het past bij Allegra. Zij heeft namelijke moeite met het lezen van mensen. De enige die haar echt begrijpt is Pops, haar vader, die minstens net zo excentriek is, maar wel heel veel van haar houdt. Zoveel zelfs dat hij haar loslaat om de hartverscheurende waarheid zelf te ontdekken zonder haar vooraf te waarschuwen.

Jij en ik zijn anders dan andere mensen, zei Pops een keer toen ik gefrustreerd was door de zoveelste verwarrende interactie met iemand. Hem dat horen zeggen was zowel wrang als een opluchting. Ik wist dat hij gelijk had. Nog steeds gelijk heeft.

Ahern maakt op een emotionele manier duidelijk dat woorden wel degelijk overweldigend en pijnlijk kunnen zijn. Hoewel Ferrari-coureur Tristan zijn frustratie om de zoveelste bon op Allegra botvierde, was het nooit zijn bedoeling haar wereld aan het wankelen te brengen. Wanneer ze uit wat zijn opmerking met haar gedaan heeft, ontstaat er langzaam een vriendschap. Tristan blijkt namelijk ook niet de vijf beste spelers voor zijn team uitgekozen te hebben. Naast vriendschap weet de auteur andere thema’s als anders zijn en de zoektocht naar jezelf sterk uit te werken. Al lijkt De som van jou en mij daardoor meer een coming-of-age roman dan een feelgood. Het verhaal van Allegra eindigt zeker liefdevol; ze vindt haar vijf. Als lezer weet je al lang wie het zijn, maar het feit dat zij het zelf ontdekt is hartverwarmend.

Auteur: Cecelia Ahern, Vertaling: Maya Denneman en Daniëlle Stensen, Titel: De som van jou en mij, Uitgeverij: LS Amsterdam, Prijs: €21,99, Waardering: ⭐⭐⭐,5

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.