april 20, 2024

Jij wordt nog eens mijn dood – Karen M. McManus

Na Twee kunnen een geheim bewaren… was ik verslaafd aan de schrijfstijl van McManus. Toen ik zag dat er een nieuw boek van haar uitkwam, wilde ik ‘m natuurlijk lezen.

Inhoud van Jij wordt nog eens mijn dood
Ivy, Mateo en Cal waren ooit dikke vrienden. Nu zitten ze alleen nog op dezelfde school en hebben ze alle drie een verschrikkelijke dag… Ivy verloor een studentenraadsverkiezing, Mateo probeert school met twee drukke banen te combineren en Cal heeft alweer een blauwtje gelopen. Dus wanneer ze elkaar op de campus tegenkomen, besluiten ze om samen te spijbelen. Ze gaan met zijn drieën de stad in, net zoals vroeger. Behalve dat ze elkaar nog amper wat te zeggen hebben, totdat ze een andere student zien spijbelen en hem volgen naar de plaats delict van zijn eigen moord. Hun dag verandert van saai in dodelijk. En het wordt nog erger als blijkt dat ze allemaal een connectie met de dode student hebben. En ze verbergen allemaal iets. Was hun toevallige hereniging misschien toch niet zo toevallig?

De YA-thriller queen McManus komt met een nieuw boek. Hoewel haar eerdere boek Twee kunnen een geheim bewaren… vanaf het begin spannend is, is dat bij Jij wordt nog eens mijn dood niet het geval. Eerst ontmoet je de drie personages. Ivy, de streber, die nog nooit een dag school heeft gemist, omdat ze haar buitengewone broer Daniel wil bijhouden. Mateo, de harde werker, die samen met zijn nicht Autumn de boel financieel draaiende probeert te houden. Cal, de doodgewone jongen, die eigenlijk bij niemand op school echt opvalt. Ze zijn allemaal toe aan een dagje rust, dus besluiten met elkaar te spijbelen. Net als vroeger. Wanneer ze een medestudent volgen naar de plaats delict van zijn eigen moord begint de spanning pas echt. Want alle drie hebben ze een reden om níét naar de politie te stappen.

Jij wordt nog eens mijn dood is een goede mix van verschillende mysteries. Niet alleen de moord op de medestudent staat centraal, maar ook de verwaterde vriendschap blijkt nogal wat geheimen te verbergen. McManus laat de lezer in het begin achter met onbeantwoorde vragen. Uiteindelijk lijkt de doodgebloede vriendschap de basis te zijn van alle daaropvolgende gebeurtenissen. Want was als de ‘Sugar Babies’ nooit van de veranda waren gestolen…

We maken allemaal fouten, nietwaar? En we zijn bijna allemaal blind voor de gevolgen.

Hoewel het verhaal wat trager op gang komt in vergelijking met haar eerdere boeken, weet McManus je opnieuw steeds op het verkeerde been te zetten. Je gaat volledig mee in haar verdachtmakingen. De verschillende plottwisten zorgen ervoor dat je de laatste 100 pagina’s in één ruk uitleest. En het einde is bizar!

Auteur: Karen M. McManus, Vertaling: Willeke Lempens, Titel: Jij wordt nog eens mijn dood, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Best of YA voor het recensie-exemplaar.