april 20, 2024

De zomer van je leven – Jill Mansell

Jill Mansell heeft al ontzettend veel boeken op haar naam staan. Van haar boeken zijn in Nederland en Vlaanderen al meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht, maar dit was mijn allereerste kennismaking met deze absolute Britse bestseller auteur.

Amber en Lachlan leren elkaar als tieners kennen als ze terechtkomen in het pleeggezin van Teddy en wijlen May. De vriendschappelijke klik is er direct en samen met Raffaele worden ze al snel een hechte drie-eenheid. Om verschillende redenen verhuizen ze alle drie terug naar Lanrock, de plaats die zo belangrijk was in hun jeugd. Nu ze volwassen zijn, is de band sterker dan ooit. Maar Amber is in het geheim verliefd op haar beste vriend, vrouwenverslinder Lachlan. Hij is geen relatietype, dus die verliefdheid brengt alleen hun vriendschap in gevaar. Maar ze heeft geen tijd om daarmee bezig te zijn, want zij en Lachlan maken zich zorgen om Teddy. Hij is tijdens een cruisevakantie verliefd geworden op de veel jongere, mooie Olga, die graag opmerkingen maakt over geld. Heeft Olga echt het juiste met Teddy voor? Nu Raffaele terug is, kunnen ze de twee tortelduifjes met zijn drieën in de gaten houden, maar Raffaele heeft ook te dealen met zijn eigen gebroken hart.

Amber, Lachlan en Raffaele hebben in ieder geval één gemene deler: een lastige jeugd. Dit schept natuurlijk direct een band. Dankzij de liefdevolle opvang van Teddy en May zijn ze alle drie goed terechtgekomen. Hoewel May in alle levens een belangrijke rol heeft gespeeld, was zij voor Lachlan echt de moeder die hij nooit had. Voordat hij bij hen terechtkwam, wist hij eigenlijk niet wat liefde was.

Want liefde hoef je niet te verdelen alsof het snoepjes zijn, dat is het punt. Je hoeft liefde niet in porties te verdelen, zodat iedereen een heel klein beetje krijgt. Liefde is iets wat groeit, schat. Iedereen kan er net zoveel van krijgen als hij of zij nodig heeft.

Anders dan de lezer – op basis van de achterflap – doet vermoeden, volg je in dit verhaal het wel en wee van meerdere personages in Lanrock. Mansell zet Lanrock als een ons-kent-ons-dorp neer waardoor geen enkel personage als overbodig wordt ervaren. Ze hebben allemaal iets met elkaar te maken en ieder personage heeft een verhaal te vertellen dat interessant is om te volgen. Een favoriet kiezen is lastig, want zelfs bij de wispelturige Vee en volhardende Peggy raak je emotioneel betrokken. Dat lijkt de kracht van Mansell te zijn; iedereen verdient een happy end. Maar voor het einde bereikt wordt, volgt er een boek vol drama, humor, verdachte personages en liefde. Al zijn sommige tegenslagen iets te vlot opgelost; De zomer van je leven is een heerlijk boek dat met plezier in één ruk uitgelezen wordt.

Auteur: Jill Mansell, Vertaling: Marja Borg, Titel: De zomer van je leven, Uitgeverij: LS Amsterdam, Prijs: €21,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.