Het Kattencafé – Charlie Jonas

Charlie Jonas is het pseudoniem van een Duitse romanschrijfster en grote kattenliefhebster. Ze woont in Keulen in de buurt van Lenauplatz, de inspiratie voor haar boek.

Susann besluit een aantal jaar na het verlies van haar man nog één keer naar hun favoriete eiland Ischia te reizen – waar ze onverwacht een nieuwe liefde vindt. Terwijl zij op Ischia geniet van het leven, laat ze haar geliefde kat Mimi achter bij Leonie, een docente die geen ervaring heeft met katten. Ze roept de hulp in van haar beste vriendin Maxie die net een boekencafé heeft geopend en verliefd is op de verkeerde man.

Liefde, vriendschap, boeken en katten zijn de ingrediënten van dit schattige verhaal dat zich afspeelt in Keulen. De lezer volgt het leven van de drie vrouwen en leeft daardoor met hen allemaal mee. De zachtaardige Susann die nog één keer de reis van haar leven maakt en daar opnieuw de liefde vindt. Logischerwijs wil zij hiervan genieten, want het is misschien wel haar laatste kans op geluk. De vriendelijke Leonie met haar grote hart voor kinderen. Zelfs de stilste leerling ziet zij, maar een kat opvoeden lijkt haar niet helemaal te liggen. Dit brengt hilarische (en voor kattenbezitters herkenbare) momenten met zich mee; katten krijgen altijd hun zin. Goedschiks of kwaadschiks. Maxie heeft haar droom verwezenlijkt door een boekencafé te openen, maar als haar vriendin Leonie met Mimi bij haar aanklopt lijkt het toch iets anders te lopen. De duivelse Mimi voelt zich direct thuis bij Maxie. Hoe moet Leonie dit uitleggen aan Susann?

Hoewel de lezer de drie personages vrij snel ontmoet, duurt het even voordat het verhaal op gang komt. Er wordt soms iets te veel over het verleden van de vrouwen uitgeweid. Maar zodra je het café betreedt, vlieg je door het verhaal. Ondanks de af en toe wat opvallende vertalingen, blijft het leuk om te lezen. Charlie Jonas houdt de lezer tot het eind geboeid, want dan pas wordt de laatste vraag van dit luchtige verhaal beantwoord.

Auteur: Charlie Jonas, Vertaling: Olga Groenewoud, Titel: Het Kattencafé, Uitgeverij: AW Bruna, Prijs: €17,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan AW Bruna voor het recensie-exemplaar.