maart 29, 2024

Een teken van jou – Sofie Cramer

Toen ik de synopsis van dit boek las, was ik direct geïnteresseerd. Vandaag vertel ik of mijn verwachtingen zijn waargemaakt.

Inhoud van Een teken van jou
Als Clara’s grote liefde Ben plotseling overlijdt, stort haar wereld in. Het stel had zich net verloofd en in plaats van haar dagen te vullen met het plannen van hun toekomst, moet Clara zich nu voorbereiden op een leven zonder hem. Ben was altijd degene bij wie ze haar hart kon uitstorten en nog steeds stuurt Clara regelmatig berichtjes naar zijn nummer om haar dagelijkse beslommeringen te delen, herinneringen op te halen of Ben te vragen haar een teken te geven dat hij nog steeds bij haar is.

Wat Clara niet weet is dat Bens telefoonnummer na verloop van tijd weer is vrijgegeven en dat haar berichten terechtkomen bij Sven, een journalist die geïntrigeerd is door de mysterieuze berichtjes en op zoek gaat naar de onbekende afzender.

“Na de dood van haar vriend blijft Clara hem berichtjes sturen. Dan krijgt ze een berichtje terug…,” prijkt op de cover van het boek. Dat klinkt veelbelovend en interessant, maar uiteindelijk blijkt deze zin nogal misleidend te zijn. Niets is namelijk minder waar. Voordat er een berichtje terugkomt, hebben de personages elkaar al ontmoet en is het boek al bijna uit.

Het verhaal wordt verteld vanuit Clara en Sven. Clara probeert langzaam haar leven weer op te pakken na de dood van haar grote liefde Ben met wie ze zou gaan trouwen. Op een dag besluit ze berichtjes te sturen naar Ben. Die berichtjes komen aan bij Sven. Zijn leven is momenteel saai. De liefde van zijn leven is al een hele tijd geleden vertrokken, zijn werk is niet bijzonder spannend en zijn dagen zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Totdat hij een berichtje krijgt van Clara. Hij gaat op onderzoek uit naar deze mysterieuze vrouw. Een onderzoek dat vrij lang duurt, namelijk bijna het hele boek. Als lezer vraag je je af waarom hij niet gewoon een berichtje terugstuurt. Het is dat zijn collega zich er af en toe mee bemoeit, anders gebeurde er helemaal niets. Dat zegt gelijk iets over de karakters van de personages. Ze zijn vlak, hebben geen diepgang. Het verdriet van Clara spat niet van de pagina’s. Haar relatie met Ben lijkt niet eens een leuke relatie te zijn geweest aangezien ze vooral terugdenkt aan ruzies en aan het feit dat ze hem toch niet zo goed kende. Verder maken de personages weinig ontwikkeling door. Hoewel Clara op werkgebied wel een grote stap durft te nemen. Al is het noodgedwongen. Dit is uiteindelijk ook hoe Sven en Clara elkaar ontmoeten, maar het duurt allemaal te lang. En als ze elkaar eenmaal ontmoet hebben, gaat het juist weer erg snel en gemakkelijk.

De ongelukkig gekozen verdeling van het verhaal en de misleidende zin op de cover hebben ervoor gezorgd dat ik weinig plezier aan het boek heb beleefd. Ik had op een verpletterend liefdesverhaal gehoopt, maar kreeg één hoofdpersoon die weinig empathie opriep en de ander leek een beetje op een stalker.

Auteur: Sofie Cramer, Vertaling: Sylvia Wevers, Titel: Een teken van jou, Uitgeverij: Boekerij, Prijs: €18,99,
Waardering: ⭐⭐

Met dank aan Boekerij voor het recensie-exemplaar.