Vraag het aan Veerle – Renée Olsthoorn

Als sport- én boekenliefhebber sprak dit boek mij enorm aan. Ik hoopte op een luchtig verhaal dat prettig weg zou lezen. Vandaag vertel ik je of die wens is uitgekomen.

Inhoud van Vraag het aan Veerle
De 23-jarige Veerle bezoekt al jaren trouw haar sportschool als er een vacature komt. Ze solliciteert en wordt prompt aangenomen als baliemedewerker én Zumba-instructrice. Nice, nu kan ze sporten én geld verdienen! Met haar zonnige, empathische karakter wordt Veerle al snel een soort vertrouwenspersoon voor de sportschoolbezoekers. Maar haar eigen leven heeft ze niet zo best op orde… Hoe goed je advies aan anderen ook is, je eigen leven beoordelen is een stuk lastiger.

Veerle is een jonge, vlotte meid die nog niet helemaal weet wat ze met haar opleiding psychologie wil gaan doen. Wanneer ze de kans krijgt om bij de plaatselijke sportschool zumbalessen te geven, grijpt ze deze met beide handen aan. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat de ‘zumbies’, zoals ze zichzelf noemen, één grote vriendinnengroep is. Zo kan Veerle rustig uitzoeken wat zij precies wil, terwijl zij geld verdient en met haar vriendinnen werkt. Op een van haar eerste werkdagen schrijft de knappe Bertrand zich in als lid van Fit ’n Flashy en vanaf dat moment krijgt Veerle hem niet meer uit haar hoofd.

De schrijfstijl van Renée Olsthoorn is zeker vlot en luchtig te noemen. De hoofdstukken hebben een prettige lengte en de zinnen zijn niet al te lang. Ook komt er veel dialoog in voor, iets waar ik erg van houd. Daarnaast weet ze heftige thema’s luchtig aan te kaarten, maar dit ging mijns inziens in sommige gevallen iets te soepel. Hoewel ik weet dat kinderen veerkrachtig kunnen zijn, opent het kind in dit boek wel heel snel haar hart. Verder reageren de vriendinnen in de appgroep opvallend vaak hetzelfde op berichtjes. Zo stond er meerdere keren achter elkaar ‘WAT?‘ als reactie op één berichtje en dit lijkt opvulling. Bovendien voelt het soms alsof de dames vooral roddelen. Maar misschien ben ik te nuchter voor zulke appgroepen. Het feit dat ze elkaar allemaal zo steunen en naar elkaar luisteren is wel hartverwarmend.

Met Vraag het aan Veerle zet Renée Olsthoorn inderdaad een luchtig verhaal neer dat prettig leest. De hartverwarmende vriendinnengroep én de locatie waar dit verhaal zich afspeelt, zorgen ervoor dat je zelf ook weer naar de sportschool wilt.

Auteur: Renée Olsthoorn, Titel: Vraag het aan Veerle, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €15, Waardering: ⭐⭐⭐

Eén gedachte over “Vraag het aan Veerle – Renée Olsthoorn