Gallant – V.E. Schwab

V.E. Schwab is een Amerikaanse bestsellerauteur. Ze schreef meer dan twintig boeken. In ieder personage stopt ze minstens één eigenschap van zichzelf en daaromheen bouwt ze een compleet ander karakter. Haar werk wordt in 24 talen vertaald en ze schrijft boeken voor verschillende leeftijden. Gallant is haar nieuwste young adult.

De 14-jarige Olivia woont al zo lang ze zich kan herinneren in Merilance, een weeshuis voor meisjes. De meisjes in het weeshuis vinden haar maar vreemd en pesten haar omdat ze geen stem heeft. Maar zelfs met stem zou Olivia zwijgen over de zogenaamde dodelingen die alleen zij kan zien. Ze brengt haar dagen door met het ontcijferen van haar moeders laatste boodschap aan haar: “Alles komt goed, Olivia, zolang je maar wegblijft van Gallant.” Maar dan ontvangt het weeshuis een brief van Olivia’s oom waarin hij haar vraagt thuis te komen. De naam van het landhuis: Gallant. Ze slaat haar moeders waarschuwing in de wind en besluit naar Gallant te gaan, want wat kan er nou zo erg zijn aan een huis?

Olivia vertelt haar verhaal vanuit een personaal perspectief. Een bewuste keuze van de auteur; de lezer zal niet twijfelen of Olivia misschien toch kan praten. Het boek bevat dus niet veel dialogen, maar Schwab weet het verhaal toch beeldend op papier te zetten. Het inleven in Olivia is een eenzame ervaring. Op Merilance valt ze buiten de groep, wordt gepest met haar stemloze bestaan en zelfs de zusters van het weeshuis nemen het niet voor haar op, zien niet wat er daadwerkelijk gebeurt. Het gevoel van onmacht spat van de pagina’s af. Misschien maakt Olivia door het gemis van haar stem wel een jongere indruk dan haar beschreven veertien jaar.

Ze wílde dat ze het uit kon schreeuwen, niet van de pijn maar van de pure razernij en frustratie omdat ze zo veel lawaai in zich had opgekropt dat geen uitweg vond.

Wanneer Olivia aankomt op Gallant wordt ze niet door iedereen met open armen ontvangen. Het is overduidelijk dat het huis en haar bewoners geheimen bewaren. Waarom moet ze uitkijken met bloed? Waarom is het huis ’s nachts zo goed afgesloten? Wat verbergen de bewoners van Gallant precies voor haar? Naarmate het boek vordert, wordt de complexe wereld steeds zichtbaarder, compleet met schaduwwerelden en horrorelementen, maar dat is ook waar het verhaal wat vaag wordt. Hierdoor is het ook lastig om echt een band op te bouwen met de personages. Het concept van dit verhaal is goed bedacht, maar het had een diepere uitwerking mogen hebben. De beeldende schrijfstijl van Schwab is, naast de prachtige uitvoering, wel heel mooi.

Auteur: V.E. Schwab, Vertaling: Maren Mostert, Titel: Gallant, Uitgeverij: Boekerij, Prijs: €20, Waardering: ⭐⭐⭐,5

Met dank aan Boekerij voor het recensie-exemplaar.