april 18, 2024

Niemand zoals Zoë – Renée Olsthoorn

Renée Olsthoorn (1952) heeft verschillende beroepen binnen het boekenvak beoefend voordat ze zelf ging schrijven. Van bibliothecaris tot vertaalbureau tot zelf schrijven, Olsthoorn kan het allemaal. Niemand zoals Zoë is het tweede deel in de sportschooltrilogie. Het eerste deel, Vraag het aan Veerle, verscheen in 2021 bij Zomer & Keuning.

De sportschooltrilogie draait om ‘De Zumbies’, een hechte sportende vriendinnengroep uit Den Haag. De personages uit het voorgaande deel hebben een klein bijrolletje, maar dit is echt Zoës verhaal. Toch geeft de herkenning van de personages het boek een meerwaarde; voor de lezer is het leuk om te weten hoe het nu met Veerle gaat. In het eerste deel wint Olsthoorn de lezer namelijk direct voor zich met het hartverwarmende clubje dames en dat is in dit deel zeker niet minder. Hoewel ze zich soms iets te graag met het leven van de ander bemoeien, is het duidelijk dat het allemaal goed bedoeld is. Ook alleenstaande moeder Zoë kan dikwijls haar hart luchten bij de groep. Zoë is tevreden met haar single bestaan. Haar 12-jarige vrolijke dochter Philomena verdient al haar aandacht en Zoë is iets te vaak gekwetst door verschillende mannen in haar leven om nog in de liefde te geloven. Ze vindt het heerlijk om andere mensen te trouwen, maar gelooft zelf niet in het huwelijk. Totdat ze Thijs ontmoet bij Fit ’n Flashy.

Niemand zoals Zoë heeft alle ingrediënten om net zo’n luchtige feelgood te worden als haar voorganger, maar Olsthoorn geeft het levensverhaal van Zoë net iets meer diepgang. Door het inkijkje in haar verleden begrijpt de lezer waarom ze zich verlaten voelt. Toch kan Zoë de liefde voor Thijs niet tegenhouden. Ze kan het niet ontkennen: ze valt op hem, en niet alleen figuurlijk. Deze vriendelijke, innemende hunk baant zich snel een weg naar haar hart en ook hij kan haar niet negeren. Niet alleen Zoë vindt hem leuk, ook haar excentrieke moeder ziet hem wel zitten als schoonzoon. Aangezien ze onder één dak wonen, zorgt dit gegarandeerd voor grappige momenten. Maar zoals het een feelgood betaamt, zijn er wel wat problemen op de weg. Gelukkig weet iedereen wat en vooral bij wie die wil zijn als het er echt op aankomt.

Niemand zoals Zoë is opnieuw een luchtig verhaal gevuld met grappige en mooie momenten. Het is een verhaal over het belang van familie en het verdienen van tweede kansen. De onderlinge liefde tussen moeder(s) en dochter(s) komt zeker bij de lezer binnen.

Auteur: Renée Olsthoorn, Titel: Niemand zoals Zoë, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €15, Waardering: ⭐⭐⭐