maart 29, 2024

De kluts kwijt – Vannessa Thuyns

Vannessa Thuyns toert als zangeres al jaren langs de Nederlandse theaters, maar ook als feelgood auteurt timmert ze al een tijdje aan de weg. In 2019 debuteerde zij met Knetterverliefd. Het is nu drie jaar later en ze is inmiddels vijf feelgoods verder. De kluts kwijt is haar nieuwste boek.

Naomi’s ouders dreigen door hun huisbaas, en tevens ex van Naomi, Terence uit huis gezet te worden. De wanhoop van haar ouders slaat over op haar, want ze schiet hen altijd te hulp. Zelfs op de meest onmogelijke tijden en ondenkbare voorstellen. Dus wanneer Terence haar de opdracht geeft zijn mediaschuwe chef-kok Jonas van Deurzen te interviewen voor een diepgaand artikel, besluit ze daarop in te gaan. Alleen heeft Jonas niets op met journalisten en weet Naomi eigenlijk helemaal niets van koken. Toch zet deze naïeveling alles op alles om zijn vertrouwen te winnen, want nu haar vader in de laatste fase van Alzheimer belandt, begint de tijd te dringen. Maar dan leert ze Jonas kennen en blijkt dat zijn verleden heftiger is om aan de buitenwereld te laten zien. Ondertussen hijgt Terence in haar nek, want dat artikel moet af anders kan hij haar ouders niet helpen. Lukt het Naomi om niemand teleur te stellen?

Thuyns heeft een vlotte schrijfstijl. Door de vele dialogen leer je de personages goed kennen. Ook de hilarische gebeurtenissen zorgen ervoor dat je dit boek met plezier leest. Naomi moet nu eenmaal verbergen dat ze geen culinair journalist is en dat ze niet kan koken.  Daarnaast geeft Jonas zich langzaam steeds meer bloot. Hij is attent, vriendelijk en grappig. Zelfs de lezer wordt een beetje verliefd op hem. Bovendien weet Thuyns een heftig thema als Alzheimer op een luchtige manier te verwerken in het verhaal. Ook al is er een moment dat het net goed uitkomt dat Naomi’s vader een ‘goede’ dag heeft. Het blijft natuurlijk wel feelgood. Op en top feelgood met een beetje diepgang dankzij de sympathieke, realitische personages die alledaagse dingen meemaken. Ik wil meer van Vannessa Thuyns!

Auteur: Vannessa Thuyns, Titel: De kluts kwijt, Uitgeverij: VBK Media, Prijs: €16,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan VBK Media voor het recensie-exemplaar.