april 24, 2024

Het eilandhotel – Jenny Colgan

Een nieuw boek dat zich afspeelt op het eiland Mure moest ik natuurlijk lezen. Let op! Dit is het vierde deel van de serie, dus deze recensie kan spoilers bevatten van voorgaande delen.

Inhoud van Het eilandhotel
Wanneer Flora McKenzie samen met haar broer Fintan het leegstaande hotel op het eiland probeert om te toveren tot een feestelijke oase met knapperende haardvuren en heerlijk eten, blijkt dat minder eenvoudig dan gedacht. Maretakken, glühwein en vrede op aarde – wie wil dat nou niet? Maar voor het zover is moeten er nog wat obstakels worden overwonnen…
Krijgt Flora alles voor elkaar voor de Grote Opening?

Terwijl Flora met zwangerschapsverlof is, helpt ze haar broer Fintan met het openen van Coltons hotel. Fintan die nog kapot is van verdriet, wil het hotel eigenlijk niet hebben. Maar Flora, die het moederschap lastiger vindt dan gedacht, haalt haar broer over zijn deel te doen: het restaurant openen. Zo kan zijn zich ook met iets anders bezighouden dan met Douglas. Fintan verlaat het eiland om op zoek te gaan naar een kok en op die manier vinden Gaspard en Konstantin hun weg naar Mure.

Mure voelt als thuiskomen bij die lieve Flora die samen is met de gesloten Joël. De relatie tussen Lorna en Saif is nog steeds ingewikkeld en Fintan is kapot van verdriet doordat zijn grote liefde is overleden. Maar het lukt de excentrieke Gaspard om een klein vuurtje in Fintan aan te wakkeren, waardoor het weer voelt alsof hij leeft. Ook Konstantin krijgt op Mure nieuwe levensenergie. De verwende jongeman wordt door zijn vader verbannen; hij moet leren op eigen benen te staan. Het eilandleven benauwt hem in het begin, totdat hij ontdekt dat het leuk is om zelf iets te kunnen. Zijn maatje in de keuken helpt hem daarbij. Hoewel zij in het begin niets van elkaar moeten hebben. Colgan zet hier een klassieke enemies-to-lovers-trope in waar ik zo van houd.

Ook schuwt ze belangrijke thema’s zoals rouwverwerking, verlies van een dierbare en de worsteling van een vluchteling niet. Op een (soms iets te) luchtige manier is te zien hoe de personages met belangrijke gebeurtenissen in hun leven omgaan. Ook vinden zij troost bij elkaar. Verder zit het boek weer vol hilarische gebeurtenissen, zo zet een hond in de keuken van het restaurant de hele boel op stelten tijdens een proefdiner en bemoeien alle eilandbewoners zich nog steeds met elkaar.

Het eilandhotel is weer een fijne feelgood waarin op een luchtige manier zware thema’s aan bod komen. Je leest dit boek gegarandeerd met een lach op je gezicht en je sluit alle personages in je hart.

Auteur: Jenny Colgan, Vertaling: Elise Kuip, Titel: Het eilandhotel, Uitgeverij: Luitingh Sijthoff, Prijs: €19,99,
Waardering: ⭐⭐⭐,5