april 18, 2024

Uit het niets – Aline Sax

Op Instagram werd ik benaderd om het boek Uit het niets van Aline Sax te lezen. Het verhaal klonk mij leuk in de oren, dus ik heb met plezier ingestemd met dit verzoek. Vandaag vertel ik je wat ik van het boek vond.

Inhoud van Uit het niets
Wat als mijn herinneringen helemaal geen echte herinneringen zijn? Misschien is het allemaal nooit gebeurd. Misschien heeft iemand mijn herinneringen niet gewist, maar overschreven met pseudoherinneringen, met verzinsels, met fictie die helemaal niet heeft plaatsgevonden.

Elisabeth ontwaakt in een verlaten luchthaven. Hier hebben de laatste overlevenden van de mensheid zich verzameld, nadat een catastrofe de wereld heeft vernietigd. De zon is verduisterd, de aarde koud, de lucht giftig. De overlevenden zijn op elkaar aangewezen. Maar niemand herinnert zich iets van de ramp of het leven voor de luchthaven. En er blijken nog meer gaten te zitten in het verhaal. Elisabeth wil er het fijne van weten. Maar dan moet ze haar herinneringen zien terug te krijgen. En wil ze dat wel?

Wanneer Lizzy ontwaakt op een luchthaven, hoort ze wat er gebeurd is met de wereld. Zelf weet zij hier niets meer van. Er zitten allemaal gaten in haar geheugen. Ze weet niet eens meer hoe ze heet. Naarmate zij dingen onderneemt, komen er herinneringen terug. Ze gaat vragen stellen bij het verhaal van De Raad. Wanneer zij op onderzoek uitgaat in de luchthaven, ontdekt ze verschillende dingen die niet kloppen. Wat is het verhaal hierachter?

Lizzy is een ondernemend meisje dat niet zomaar ieder verhaal voor waar aanneemt. Ze begrijpt niet waarom iedereen in de luchthaven alles van De Raad aanneemt. Maar ze deelt deze twijfels met niemand en lijkt alles op te kroppen. Als Chip de luchthaven wil verlaten, omdat hij met eigen ogen wil zien hoe de wereld eruit ziet, wordt hij direct gepakt. Voor hem is het dus lastig om te ontsnappen, maar als Lizzy besluit te gaan, gaat het allemaal heel gemakkelijk. Ze ontdekt waar ze woont, krijgt via een buurvrouw iets van haar ouders, maar zij zijn blijkbaar niet naar haar op zoek? Daarnaast leert ze Kathy kennen, die haar verhaal direct gelooft. Nogal naïef als je zo’n vreemd verhaal hoort, maar voor Lizzy erg fijn. Samen met Kathy ontdekt ze wat er aan de hand is met haar en dat was voor mij helaas een beetje een anticlimax.

De schrijfstijl van Sax is prettig. De hoofdstukken hebben een fijne lengte en lezen achter elkaar weg. Ze weet de spanning goed op te bouwen, want je wilt graag weten waarom Lizzy haar herinneringen kwijt is. Ook kom je er langzaam achter wat zij in het verleden heeft meegemaakt, maar het heden en het verleden lijken lange tijd niets met elkaar te maken te hebben. Toch weet Sax belangrijke thema’s in dit boek aan de kaak te stellen, want wie ben je eigenlijk zonder je herinneringen?

Mijn gedachten beginnen te kolken. Die herinneringen zijn toch een deel van mezelf? Hoe kan ik ooit weer mezelf zijn als ik me zelfs mijn ouders, mijn familie, mijn kindertijd niet meer herinner?

Hoewel het de hoofdpersoon soms iets te gemakkelijk afgaat en ze vooral vragen denkt, maar ze niet stelt, is het een mooi boek over het belang van herinneringen en wie je bent zonder. Wie kun je nog vertrouwen als je niemand kent?

Auteur: Aline Sax, Titel: Uit het niets, Uitgeverij: Standaard Uitgeverij, Prijs: €15,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar.