april 16, 2024

9 november – Colleen Hoover

In 9 november vertelt Colleen Hoover het verhaal van Fallon en Ben. Een brand heeft niet alleen Fallons carrière, maar ook haar leven verwoest. Twee jaar na het ongeluk zit Fallon met haar vader in een restaurant. Haar vader zegt verschrikkelijke dingen tegen haar. Ze leert Ben kennen, omdat hij zich bemoeit met het gesprek. De twee spreken af elkaar ieder jaar op 9 november te ontmoeten. Vijf jaar lang…
Voor het ongeluk was Fallon, net als haar vader, actrice. Ze was een zelfverzekerd meisje dat niet bang was om gezien te worden, maar de brand heeft haar veranderd. Ze zit onder de littekens en het liefst verstopt ze zichzelf achter haar haar en haar kleding. Ze leert Ben kennen op de dag die haar leven drastisch veranderde. Hij heeft een positieve invloed op haar. Dankzij hem durft ze zichzelf weer te laten zien. Ben is schrijver en ze spreken af dat hij hun liefdesverhaal opschrijft. Maar het moet wel een bijzonder verhaal zijn.
En bijzonder is 9 november zeker. Het verhaal is opgedeeld in verschillende delen. Ieder deel speelt zich af op een andere 9 november. Het verhaal verloopt chronologisch, beginnend bij de ontmoeting. Hoewel het moeilijk voor Fallon en Ben is, besluiten ze elkaar alleen te zien en te spreken op 9 november. Iedere 9 november spat de hoop van de pagina’s, want ondanks het weinige contact hopen ze ooit een relatie te hebben met elkaar. Op één van de 9 novembers heeft Ben ruzie met zijn broer. Vanaf dat moment wil je verder lezen, want blijkbaar verbergt hij iets. Waarom heeft Fallon nog nooit het liefdesverhaal dat Ben over hen schrijf mogen lezen? Een ander bijzonder element van 9 november is dat het een boek in een boek is, want ook Bens verhaal staat erin. Daaruit blijkt dat hij ook littekens heeft overgehouden aan 9 november.
De schrijfstijl van Hoover is prettig. Ze gebruikt geen moeilijke woorden en de zinnen zijn kort. Ook zit het boek vol mooie quotes.

Als je van iemand houdt, accepteer je ook alle dingen en mensen van wie diegene houdt.

Ieder jaar begint met een hoofdstuk uit het boek van Ben dat hij gedurende het verhaal aan het schrijven is. Ook is het leuk om een stuk uit zijn boek te lezen. Hierdoor krijgt hij meer diepgang. Met beide personages kun je je identificeren, omdat ze veel van zichzelf blootgeven. Je leert ze dus echt goed kennen.
9 november is een ontroerend verhaal waarin twee beschadigde hoofdpersonages zichzelf en elkaar ieder jaar beter leren kennen. Een boek vol hoop, liefde, verdriet en vergeving.

Auteur: Colleen Hoover, Vertaling: Erica van Rijsewijk, Titel: 9 november, Uitgeverij: Zomer&Keuning, Pagina’s: 320, Prijs: €15, Waardering: ⭐⭐⭐⭐⭐