maart 29, 2024

Lief meisje kwaad bloed – Holly Jackson

Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten.

Vorig jaar las ik Moordgids voor lieve meisjes, het eerste deel in deze serie. Ik schreef er toen geen recensie over, maar vandaag vertel ik je wel wat ik van het vervolg vond.

Inhoud van Lief meisje kwaad bloed
Pip Fitz-Amobi is geen detective meer. Met de hulp van Ravi Singh bracht ze een true crime-podcast uit over de moord die ze vorig jaar samen oplosten. De podcast ging viral, maar toch beweert Pip dat haar opsporingsdagen achter haar liggen.

Die belofte moet ze doorbreken wanneer een kennis van Pip vermist raakt. Jamie Reynolds is verdwenen, maar de politie doet niets. En als zíj niet naar Jamie zoeken, doet Pip het wel. Tijdens de zoektocht onthult ze steeds meer duistere geheimen van haar stad… en deze keer luistert IEDEREEN via haar podcast mee. Maar zal ze Jamie vinden voor het te laat is?

Het verhaal begint met een korte samenvatting van Moordgids voor lieve meisjes in de vorm van een recensie over Pippa’s podcast. Dit is heel prettig als het een tijdje geleden is dat je het eerste deel hebt gelezen. Daarna komt het verhaal vlot op gang. Bijna iedereen in Little Kilton maakt zich klaar voor de herdenkingsdienst van Andie en Sal. Dit is de laatste avond waarop Jamie wordt gezien, hij komt die avond niet thuis. Hoewel Jamie vaker van de radar is verdwenen, vermoedt zijn familie dat er nu meer aan de hand is. Hij leek namelijk al een paar weken zichzelf niet. Omdat de politie zijn vermissing niet als urgent beschouwt, komt Pip in actie.

‘Hij is als vermist opgegeven,’ antwoordde ze. ‘Maar tot nu toe doet de politie niets. Dus het ligt weer bij mij.’

Pip is nog steeds een dapper, intelligent meisje met veel doorzettingsvermogen, maar de gebeurtenissen van afgelopen jaar hebben haar wel geraakt. Haar sidekick Ravi helpt haar met de zoektocht en woont ondertussen de rechtszaak rondom Max Hasting bij. Ook leren we haar beste vriend Connor beter kennen, want hij is Jamies broer. De vermissingszaak en de rechtszaak zorgen ervoor dat er veel druk op Pip komt te liggen. Het is dan ook niet gek dat er een bom barst wanneer de hele wereld zijn ongezouten mening over het onderzoek online deelt. Als ze haar hart uitstort bij een buurtbewoner, weet ze haar schouders er weer onder te zetten en ontdekt ze dingen over bewoners van Little Kilton die niemand had verwacht.

De schrijfstijl van Holly Jackson is opnieuw vlot. De woorden zijn gemakkelijk, de hoofdstukken zijn kort en ze maakt gebruik van veel dialoog. Ook de bijzondere opmaak van het boek in de vorm van de interviews en Pips notities maakt het boek erg leuk.

Lief meisje kwaad bloed is een vlot verhaal waarin je in de huid kruipt van een detective. De intelligente Pip sluit je nog dieper in je hart en het einde zorgt ervoor dat je wraak wilt nemen. Namens haar. Op naar het laatste deel!!

Auteur: Holly Jackson, Vertaling: H.C. Kaspersma, Titel: Lief meisje kwaad bloed, Uitgeverij: Volt,
Prijs: €15,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐