maart 29, 2024

Net als in de film – Rachel Winters

Toen Luitingh Sijthof mij benaderde om het boek Net als in de film van Rachel Winters te lezen en te recenseren, wilde ik deze kans niet aan mij voorbij laten gaan. Het boek zag er prachtig uit en van de achterflap ging mijn hate-to-love hart sneller kloppen. Ik dacht dus al te weten hoe het boek zou eindigen. Heeft de schrijfster mij toch kunnen verrassen?

Inhoud van Net als in de film
Evie Summers dreigt haar baan kwijt te raken tenzij ze de notoir lastige scenarioschrijver Ezra Chester overhaalt om het script voor een Hollywood-romcom te maken. Het probleem? Hij weigert.
Ze moet hem bewijzen dat je verliefd kunt worden zoals in een film. Anders geen script.
Evie heeft geen keus. Bovendien worden mensen iedere dag verliefd. Het zou toch kunnen? Ze zet het ene na het andere romcom-scenario in scène op zoek naar de Ware.
Kan het leven ooit zo zijn als in een film?

Evie werkt al jaren als assistent. Het kantoor waar ze werkt heeft de beroemde scenarioschrijver Ezra Chester onder contract en binnen drie maanden moet hij een nieuw script inleveren van een romcom. Evies werkgever Monty belooft haar promotie als het haar lukt om Ezra het script te laten schrijven. Met Ezra maakt ze een afspraak: zij laat hem zien dat je verliefd kunt worden zoals in de film. Als het lukt, schrijft hij het script. Ze zet verschillende meet-cutes in scène om de liefde van haar leven te vinden, maar dit gaat nooit zoals gepland. In een echte film zouden al deze scènes vallen onder de bloopers. Wat er dus voor heeft gezorgd dat Net als in de film een hilarisch boek is dat je moeilijk weg kunt leggen.

Evie loopt alle standaard romcom-scenario’s af – van koffie morsen tot aan carpoolen met een onbekende – en dat geeft dit verhaal een origineel uitgangspunt. Tijdens één van die meet-cutes leert ze Ben en Anette kennen en vooral Anette kijkt heel erg naar haar op. Ben vindt het allemaal maar overdreven dat Evie zoveel opgeeft voor haar baan. Evie was in het begin van het verhaal nog een onzekere vrouw die alles deed voor haar baan, maar aan het eind weet ze zich te ontpoppen tot een vrouw die weet wat ze waard is en waarvoor (of voor wie?) ze moet gaan. Haar vrienden Jeremy, Maria en Sarah hebben haar hier zeker bij geholpen. Wat mag Evie zich rijk rekenen met zulke mensen om zich heen. Vooral Sarah heeft mijn hart gestolen, omdat ze zo bot kan zijn, terwijl ze eigenlijk ook heel lief is.

Net als in de film is een origineel feelgood verhaal met veel hilarische momenten dat je geen seconde weg kunt leggen. Het leest als een film. Hoewel ik het einde tijdens het lezen wel aan zag komen, bleek het toch anders dan ik van tevoren had gedacht.

Auteur: Rachel Winters, Vertaling: Betty Klaasse, Titel: Net als in de film, Uitgeverij: Luitingh Sijthoff, Prijs: €17,50,
Waardering: ⭐⭐⭐,5

Met dank aan Uitgeverij Luitingh Sijthoff Amsterdam voor het recensie-exemplaar.