maart 29, 2024

Onverwacht – Jenni Hendriks & Ted Caplan

Onverwacht is een grappige roadtrip waarin de kracht van vriendschap centraal staat.

Inhoud van Onverwacht
Veronica Clarke heeft het allemaal: beauty, brains en grootse toekomstplannen. Die plannen komen alleen op losse schroeven te staan als ze naar twee roze streepjes op een plastic staafje zit te staren. Ze is zwanger. Na lang nadenken kies Veronica voor een abortus. Maar de dichtstbijzijnde kliniek is 1600 km verderop, haar vriendje is niet te vertrouwen en haar ouders mogen van niets weten. Er is maar één persoon die Veronica kan helpen: haar ex-BFF Bailey. Wat kan er is misgaan op hun onvergetelijke roadtrip? Ehm, alles…

Het verhaal begint op het moment dat Veronica een zwangerschapstest doet op de toiletten van school. Ze wacht totdat ze alleen is in de ruimte, maar als er iemand binnenkomt laat ze van schrik de test vallen. Bailey Butler, het meest cynische meisje van school, vindt de test. Na een woordenwisseling krijgt Veronica de test terug en belooft Bailey om niemand iets te vertellen. Veronica heeft grootse toekomstplannen en is niet toe aan een kindje, dus ze besluit een abortus te doen. Maar in Missouri moet je toestemming hebben van je ouders om abortus te plegen. Ze kan het alleen niet aan haar ouders vertellen. Je komt er al snel achter waarom ze hen niet in vertrouwen kan nemen. Ook aan haar vriendje Kevin heeft ze niets. Hij blijkt een onbetrouwbare egoïst te zijn.

Onverwacht is geschreven door twee auteurs en dit valt helemaal niet op. Extra knap, omdat het hier om een man en een vrouw gaat. De schrijfstijl is prettig. De zinnen zijn kort. De woorden zijn gemakkelijk. De gebeurtenissen worden beeldend omschreven. Doordat je de scènes echt voor je kunt zien, is het verhaal ook heel grappig. Veronica en Bailey krijgen namelijk te maken met veel hilarische en bizarre situaties. Zo proberen ze Kevin af te schudden, slaan ze op de vlucht voor koeien en krijgen ze een onverwachte lift.

Hoewel je een verhaal verwacht dat voornamelijk in zou gaan op de impact van ongewenste zwangerschap, was het vooral een verhaal over vriendschap. Niet alleen de hernieuwde vriendschap tussen Veronica en Bailey speelt een grote rol. Ook de vriendschap tussen Veronica en haar huidige beste vriendinnen Emily, Jocelyn en Kaylee wordt onder de loep genomen. De roadtrip en haar ongewenste zwangerschap houdt ze namelijk geheim voor hen. Waarom?

Onze vriendschap was gebouwd op successen, niet op mislukkingen.

Bailey is veruit mijn favoriete personage. Natuurlijk is haar cynisme een masker, maar het zorgt er ook voor dat ze zegt waar het op staat. Het feit dat ze alles durft te zeggen is hilarisch, bijvoorbeeld wanneer ze de abortuskliniek belt om een afspraak te maken. Helaas bezorgt die grote mond het tweetal ook problemen. Hierdoor moeten ze weer creatieve oplossingen bedenken om toch bij de kliniek te komen. En zo belooft het een roadtrip te worden die ze nooit zullen vergeten.

Auteurs: Jenni Hendriks & Ted Caplan, Vertaling: Esther Ottens, Titel: Onverwacht, Uitgeverij: Gottmer, Prijs: €17,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Gottmer en Hebban.nl voor het recensie-exemplaar.