april 29, 2024

Westenwind – Brittainy C. Cherry

Westenwind is het derde deel in de kompasserie van Brittainy C. Cherry. De eerdere delen Zuidenwind en Oostenwind verschenen eveneens bij Zomer & Keuning, maar op zich zijn alle delen los te lezen.

Inhoud van Westenwind
Stella heeft op jonge leeftijd haar moeder verloren en is opgegroeid bij haar moeders beste vriend Kevin. Na Kevins dood komt Stella erachter dat hij zijn vermogen aan haar heeft nagelaten, op één voorwaarde: ze moet voor zes maanden met zijn biologische zoon Damian getrouwd zijn. Maar vanaf het moment dat Stella en Damian elkaar ontmoeten, weten ze dat ze elkaars tegenpolen zijn – zij is Assepoester en hij het Beest. Toch zijn ze gedwongen hun rivaliteit opzij te zetten en langzaam maar zeker weet de positieve Stella tot de gesloten Damian door te dringen. Hun verleden zit vol nachtmerries; zal het Stella en Damian lukken om hun toekomst om te toveren tot een sprookje?

Damian is nog een bekende van het tweede deel van deze serie. Als beste vriend van Connor kwam hij al in beeld, maar in dit boek gaat het om zijn levensverhaal. Damian ontdekt pas na de dood van Kevin dat zijn biologische vader een ander kind heeft opgevoed als het zijne. Omdat Damian is opgegroeid in pleeggezinnen, is hij hier verbolgen over. Maar hij is wel heel erg bot tegen Stella. Stella heeft op haar beurt ook al genoeg drama meegemaakt. Haar moeder overleed toen ze zes was, de stiefmoeders die Kevin mee naar huis nam, behandelde haar als oud vuil. De enige vriendelijke factor in haar leven was Grams Maple. Juist daarom komt Stella nogal naïef over. Als er maar één aardige figuur in je leven is, lijkt het nogal ongeloofwaardig als je uit blijft gaan van het goede in de mens.

Net als in het eerste deel van de kompasserie weet Cherry met een bijfiguur de lezer te raken. Maple is liefdevol, intelligent, maar laat Damian en Stella ook hun eigen weg bewandelen. Ze is een fijne supporter vanaf de zijlijn. Verder kent het verhaal vooral vervelende bijfiguren over wie de lezer niets meer wil weten. Desondanks weet Cherry met de epiloog de interesse te wekken voor een nieuw personage.

Hoewel het lang duurde voordat ik de hoofdpersonages leuk begon te vinden,  vond ik de verwijzingen naar Assepoester en het Beest leuk gevonden. Ze ontpopten zich tot ware prins en prinses voor elkaar. Misschien waren mijn verwachtingen ook wel te hoog nadat ik zo van Connor in Oostenwind was gaan houden. Hopelijk weet het slot van deze serie mij weer net zo te raken als dat deel.

Auteur: Brittainy C. Cherry, Vertaling: TOTA/Erica van Rijsewijk, Titel: Westenwind, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €20,99, Waardering: ⭐⭐⭐