april 23, 2024

De wensmuur – Mia Sheridan

Als je de achterkant van De wensmuur leest, klinkt het als een hertelling van Belle en het beest: een man die eruit ziet als een beest leeft al acht jaar in het geheim achter een muur. Dit zou een geweldig verhaal moeten zijn. Toch?

Inhoud van De wensmuur
Balletdanseres Clara verhuist naar New Orleans, maar voelt zich daar nogal verloren. Dan hoort ze over een liefdesverhaal met een tragische afloop op de Windisle-plantage. Het verhaal krijgt haar in zijn greep en ze wil er meer van weten. Naar het schijnt is de plantage nu volkomen verlaten, maar tot Clara’s verbazing bevindt zich achter de muur een man van vlees en bloed.

Deze man is Jonah die zich heeft teruggetrokken op de Windisle-plantage omdat hij het liefst nooit meer door iemand gezien wil worden. Hij schaamt zich te erg voor zijn littekens. De muur waarachter hij leeft, is een wensmuur: mensen brengen hier hun wensen naartoe. Maar Clara, die brengt er zichzelf naartoe, en met ieder bezoek wordt de bijzondere band tussen haar en Jonah sterker. Jonahs verlangen om met haar samen te zijn wordt steeds groter. Helaas weet hij dat dit niet zal gaan. Het is zijn lot om voorgoed achter de wensmuur van Windisle te blijven.

Het boek kent twee verhaallijnen, namelijk die van Angelina en John die zich afspeelt in 1860 en het verhaal van Jonah en Clara dat zich in het heden afspeelt. Clara is vastbesloten het geheim van Angelina te ontrafelen. Zo komt ze achter het bestaan van Jonah. Hun band groeit al snel uit tot iets bijzonders. Eigenlijk zijn ze op slag verliefd, maar omdat ze elkaar nog nooit hebben gezien, voelt dit erg onwerkelijk. Clara weet met haar enthousiasme Jonah over te halen om zich ook bezig te houden met het geheim van Angelina. Uiteindelijk is dat de reden om door te blijven lezen, want verder wist het boek mij niet te raken.

Hoe snel de liefde tussen Jonah en Clara ontstaat, zo lang duurt het voordat hij zich eindelijk durft te laten zien. Dat vind ik moeilijk te rijmen met elkaar. Bovendien delen ze wel het bed met elkaar. Terwijl ze elkaar nog nooit hebben gezien. Deze scènes hadden overigens niet misstaan in Vijftig tinten grijs. Ik vond het niet passen in een sprookjesachtig verhaal.

Hoewel De wensmuur niet aan mijn verwachtingen voldeed, wist de verhaallijn van Angelina mij wel te interesseren. Het einde is zeker sprookjesachtig te noemen.

Auteur: Mia Sheridan, Vertaling: Erica van Rijsewijk, Titel: De wensmuur, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €18,-,
Waardering: ⭐⭐