Vertaling: Lia Belt
Titel: De IJzeren Engel
Uitgeverij: Moon
Pagina's: 464
Prijs: €24,99
Waardering:⭐⭐⭐⭐

Tessa Gray reist in 1878 noodgedwongen vanuit New York naar Londen. De tante bij wie ze woonde is overleden en nu gaat zij naar haar broer, Nathaniel. Niet haar broer maar de Donkere Zusters halen haar op bij de haven. Bij hen moet zij allerlei oefeningen doen om zich te bekwamen in een gave waarvan zij niet eens wist dat zij die had. Ze ondergaat alles om haar broer te beschermen, want als ze niet doet wat de Donkere Zusters zeggen zal hij het niet overleven. De Donkere Zusters willen haar uithuwelijken aan de magister, maar Will en Jem steken daar op tijd een stokje voor en redden haar. Ze wordt meegenomen naar het Instituut en samen met de schaduwjagers gaat ze op zoek naar haar broer.

Het verhaal begint met een proloog waardoor je gelijk nieuwsgierig wordt naar de rest van het verhaal. Vanaf het eerste hoofdstuk zit je gelijk in het verhaal. Wat willen de Donkere Zusters van Tessa? Waarom moet ze transformeren? En wie is eigenlijk de magister? Het plot is ijzersterk en verrassend. Ook de cliffhanger aan het eind van het boek zorgt ervoor dat je meer wilt weten over de personages, de wereld en de geheimen.
Clare heeft ervoor gekozen te schrijven vanuit een personaal perspectief: je weet wat de hoofdpersoon ziet, denkt en voelt. Het voordeel hiervan is dat je je in meerdere personages kunt inleven. In dit geval zijn de hoofdpersonages Tessa Gray en Will Herondale. Een nadeel is dat je het gevoel hebt verder van de personages af te staan. Als het vanuit een ik-figuur wordt geschreven, word je bijna zelf het personage. Nu bekijk je ze toch van buitenaf. Toch wist Clare te boeien. De personages zijn mysterieus en interessant.
Ieder hoofdstuk heeft een titel die past bij het hoofdstuk en dat is leuk. De meeste boeken hebben tegenwoordig alleen een hoofdstuknummer. Clare heeft echt over de titels van haar hoofdstukken nagedacht. De hoofdstukken zijn wel erg lang en houden niet altijd de aandacht vast. Ieder hoofdstuk begint met een gedichtje dat Tessa gelezen zou kunnen hebben. Behalve dat feit had het verder geen toegevoegde waarde.
De IJzeren Engel is een boek vol spanning, actie, plottwisten en langzaam ontluikende romantiek. Als je eenmaal begint, ben je binnen no-time verkocht aan de wereld en de bijbehorende personages.