De bloedzomer van 1997 – Daniëlle Bakhuis

Het is oktober, dus het is weer tijd voor een jeugdhorror van Daniëlle Bakhuis (1982). Na Clownsnacht en Het huis zonder einde komt ze met een nieuw verhaal dat zich afspeelt in Westerdam: De bloedzomer van 1997. Een echte horrortijd voor de gemiddelde tiener, want er waren toen nog geen smartphones.

Vijfentwintig jaar geleden werd Westerdam geteisterd door een reeks bloederige moorden. Er werd gefluisterd dat dirtbag het op jongeren had voorzien. Zes tieners in dit boek zijn bang dat zij de volgende zijn. Op wie kun je rekenen als hij je komt halen en je niet om hulp kunt bellen, omdat er nog geen smartphones bestaan?

Bakhuis weet de lezer weer razendsnel dit bloedstollend spannende verhaal in te trekken. Tieners uit Westerdam spelen al van kinds af aan een spelletje waarbij ze met zijn allen in een kring staan, hun ogen dichtdoen en een rijmpje fluisteren waarbij ze een moordenaar zouden aanroepen: Dirtbag. Dit is natuurlijk iets om kinderen bang te maken, totdat hij in 1997 echt in Westerdam komt en het lijkt te hebben voorzien op jongeren.

Door de vlotte schrijfstijl van Bakhuis vlieg je door dit boek heen. Hoewel je door de angstaanjagende beschrijvingen van de moorden eigenlijk niet door durft te lezen, moet je weten wie dirtbag is. Daarnaast geven de prachtige illustraties van Sophie Pluim dit boek een extra lading: je ziet letterlijk de doodsangst op de gezichten van de personages. Een ware toevoeging aan het verhaal.

Het enige minpuntje voor mij was dat de details in de overlijdensadvertenties niet klopten. In het verhaal werd duidelijk dat de personages zestien waren, maar in de advertentie bleken ze 15 (of 14) jaar te zijn. Maar deze details doen niets af aan de spanning, de angst waarmee je dit boek in één ruk uitleest. Bakhuis heeft weer toffe urban legends verwerkt in het verhaal en verwijst op een leuke, speelse manier naar haar eerdere jeugdhorrors. Ze mag oprecht queen of jeugdhorror genoemd worden!

Auteur: Daniëlle Bakhuis, Titel: De bloedzomer van 1997, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €13,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Best of YA voor het recensie-exemplaar.