maart 28, 2024

Was je maar van mij – Mhairi McFarlane

Jennifer mocht een Instagramtour organiseren rondom Was je maar van mij van Mhairi McFarlane. Samen met Nikki, Marleen en Dionne plaatsten wij in mei foto’s van dit boek. Vandaag lees je mijn recensie.

Inhoud van Was je maar van mij
Als haar vriend na achttien jaar hun relatie beëindigt, heeft Laurie een probleem. Niet alleen omdat ze voor hetzelfde advocatenkantoor werken en elkaar dus nog elke dag zien, maar haar perfecte leven ligt ook in duigen. Als de nieuwe vriendin van haar ex ook nog eens zwanger blijkt, is de chaos voor Laurie compleet. Tot ze een aparte ontmoeting in een kapotte lift heeft met Jamie Carter, de knapste man van het kantoor.

Jamie gelooft niet in de liefde, maar hij heeft een vriendin nodig om indruk te maken op zijn bazen. Laurie wil een nieuwe liefde om ook weer onderwerp van gesprek te zijn. De ideale combinatie: een relatie faken om te profiteren van de voordelen. Maar er is een dunne lijn tussen doen alsof je verliefd bent of je hart verliezen aan je knappe ‘nep’-vriendje.

Nadat Laurie een avondje uit is geweest met haar beste vriendin, komt ze thuis en ziet ze haar vriend op de bank zitten. Hij vertelt haar dat hij een punt achter hun 18-jarige relatie zet. Lauries wereld stort logischerwijs in. Haar hele toekomstplan valt in duigen. Ze hadden het over kinderen gehad en blijkbaar dacht Dan dat het einde van zijn leven in zicht was. Als hij tweeënhalve maand later doodleuk komt vertellen dat zijn nieuwe vriendin zwanger is, wil je het boek door de kamer smijten. Echt. Wat een hork van een man. Om Dan te laten voelen wat hij kwijt is geraakt, begint ze een neprelatie met de meest gehate en meest aantrekkelijke man van kantoor: Jamie Carter. Al kun je op je klompen aanvoelen dat er op een gegeven moment niets neps meer aan is.

Na de breuk is Laurie kapot van verdriet, maar in haar omgeving vindt ze weinig steun. Haar moeder reageert heel laconiek op het nieuws en haar vader is heel zijn leven al vooral met zichzelf bezig. Verder deelt ze het met weinig mensen. Gelukkig staat haar beste vriendin Emily wel voor haar klaar. Wanneer de neprelatie met Jamie begint, kan ze na een tijdje bij hem ook haar ei kwijt. Vriendschap staat zeker centraal in dit boek. Dat staat dicht bij de realiteit, want na zo’n levensveranderende gebeurtenis heb je vrienden nodig.

De schrijfstijl van Mhairi McFarlane is fijn. Ze beschrijft de nasleep van de breuk treffend; het verdriet, de boosheid en de machteloosheid die Laurie voelt krijgen voldoende aandacht. Als lezer ben je minstens net zo boos op Dan. Helaas was het boek op sommige punten wat langdradig. Zo vond ik de band die Laurie met haar vader had niet heel belangrijk. Al gaf hoe Dan en Jamie met hem omgingen wel een duidelijk beeld van hun karakters.

Was je maar van mij is een boek dat je aan het begin van het verhaal het liefst door de kamer wilt smijten, maar aan het eind sla je het met een tevreden glimlach op je gezicht dicht. Echt een heerlijk friends-to-lovers feelgood verhaal.

Auteur: Mhairi McFarlane, Vertaling: Karin Schuitemaker, Titel: Was je maar van mij, Uitgeverij: HarperCollins, Prijs: €17,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan HarperCollins voor het recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Was je maar van mij – Mhairi McFarlane