maart 28, 2024

Woeker – Kenneth Oppel

Kenneth Oppel heeft verschillende succesvolle jeugdboeken geschreven waarmee hij onder andere de Young Adult Book Award won. Woeker is het eerste deel van De Invasie-serie waarin de tieners Anaya, Petra en Seth centraal staan.

Na een regenbui komen uit het niets ineens overal zwarte planten op. De stengels blijken onverwoestbaar te zijn en groeien ontzettend snel. Overal op aarde raken weilanden, huizen en straten overwoekerd. Giftige pollen worden door de lucht verspreid. Gigantische bloemen slokken mensen en dieren op. Anaya, Petra en Seth blijken immuun te zijn voor deze planten waardoor een zoektocht naar de gemene deler begint. Het antwoord moet snel gevonden worden, want de invasie is begonnen, de hele aarde is in gevaar.

Oppel heeft een beeldende schrijfstijl. De filmische beschrijvingen van de allesetende planten zijn angstaanjagend. Als lezer wil je niet dat dit echt gebeurt en dat is helaas ook waar de auteur mij kwijtraakte. Ik geloof namelijk niet in de clou van dit verhaal. Desondanks had dit verhaal ook een verfrissende invalshoek: ouders spelen een belangrijke positieve rol in het leven van de tieners. Daarnaast zorgt de zoektocht naar een vermist personage ook voor behoorlijk wat spanning. Als het eindelijk lijkt te lukken om de planten uit te roeien, wordt de aarde opnieuw opgeschrikt door een regenbui. Kunnen Anaya, Petra en Seth deze nieuwe invasie opnieuw verslaan?

Woeker is een spannend eerste deel van een serie waarin de aarde wordt geteisterd door allesverwoestende planten. Hoewel de belangrijkste clou van het verhaal mij niet wist te grijpen, waren thema’s zoals moed, vriendschap en anders zijn goed uitgewerkt. Daarnaast is de nieuwsgierigheid gewekt voor de volgende invasie.

Auteur: Kenneth Oppel, Vertaling: Maria Postema, Titel: Woeker, Uitgeverij: Condor, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan Uitgeverij Condor voor het recensie-exemplaar.