april 29, 2024

Wat ik wil voor kerst – Catherine Walsh

De Ierse Catherine Walsh heeft al behoorlijk wat titels op haar naam staan. Holiday Romance was vorig eind 2022 de bestverkopende roman van het hele jaar voor haar Britse uitgever. Wat ik wil voor kerst is die bestverkopende roman en ook het eerste werk dat in het Nederlands verscheen.

Inhoud Wat ik wil voor kerst
Het is bijna kerst. Molly en Andrew willen naar hun families in Ierland, maar een gigantische sneeuwstorm saboteert hun vlucht. Eén keer per jaar, al tien jaar op rij, zit Molly op de laatste vlucht vanuit Chicago naast Andrew vliegtuigwijn te drinken, elkaar bijpratend over hun leven. Ondanks hun verschillen is dit een kersttraditie die ze niet zouden willen missen.
Molly heeft niks met kerst, Andrew is een feestdagenfanaticus, en Molly weet hoe belangrijk hij het vindt om daarvoor in Ierland te zijn. Dus die storm is een probleem. In plaats van de verstandige oplossing – samen de feestdagen vieren in Amerika – besluit ze om voor de totaal onverstandige oplossing te gaan. Ze belooft hem thuis te krijgen, op tijd voor zijn moeders befaamde kerstdiner. De klok tikt, maar Molly heeft een plan. En zolang de nogal specifieke combinatie van taxi’s, vliegtuigen, boten en treinen blijft werken, kan het niet misgaan. Wat ze niet weet, terwijl de sneeuw blijft vallen, is dat het universum misschien toch nog iets anders in petto heeft…

Molly en Andrew vliegen dit jaar voor de tiende keer samen naar huis voor kerst, maar een storm gooit dit jaar roet in het eten. Molly weet hoe belangrijk kerst is voor Andrew, dus ze bezorgt het een reis om nooit te vergeten naar huis. Het lot bepaalt dat die reis begint onder een mistletoe en dan betwijfelt Molly alles wat ze ooit voor Andrew heeft gevoeld. Maar durft ze dat wel toe te laten?

Middels terugblikken naar de eerdere vluchten leert de lezer de verstandhouding tussen Molly en Andrew goed kennen. Molly is de kersthater en Andrew de kerstliefhebber; een leuke vernieuwende invalshoek, want meestal is het andersom. Ondanks hun verschillende kijk op kerst spat de vriendschap vanaf de pagina’s af. Beide personages zijn hartelijke, sympathieke mensen.

In het heden gebeurt er meer dan genoeg. De twee racen van luchthavens naar stations en beleven de avontuurlijkste tiende reis naar huis ooit. Ze leren elkaars leuke families kennen en ontdekken hoeveel meer dan vriendschap ze voor elkaar voelen. Het is fijn dat ze hier ook over durven praten, want dat voorkomt eindeloos gedraai om elkaar heen.

Wat ik wil voor kerst is een liefdevol en avontuurlijk friends-to-lovers verhaal dat dankzij de beeldende schrijfstijl van Walsh zo op het witte doek kan verschijnen.

Auteur: Catherine Walsh, Vertaling: Ineke de Groot , Titel: Wat ik wil voor kerst, Uitgeverij: AW Bruna, Prijs: €20,99,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐