maart 29, 2024

Muze – Laini Taylor

Let op: deze recensie kan spoilers bevatten van het voorgaande deel Zonderling.

Inhoud van Muze
Sarai heeft al heel wat nachtmerries gezien en dacht dat ze elke verschrikking inmiddels wel kende. Ze had het fout. Zij en Lazlo zijn niet langer wie ze waren – hij een god, zij een geest. Terwijl Minya hen gevangenhoudt om wraak te kunnen nemen op Ween, worstelt Lazlo met een onmogelijk dilemma: redt hij de vrouw van wie hij houdt, of alle anderen? Sarai voelt zich machteloos, maar is ze dat ook? De muze van nachtmerries heeft nog niet ontdekt waar ze toe in staat is.
Een nieuwe vijand verwoest het laatste beetje hoop dat de inwoners van Ween nog hadden, en de mysteries van de mesarthim worden weer opgerakeld: waar komen de goden vandaan, en waarom? Wat is er gebeurd met de duizenden kinderen die in de citadel geboren werden? En terwijl vergeten deuren worden geopend en nieuwe werelden onthuld is de belangrijkste vraag van al: horen helden monsters af te slachten, of is het misschien mogelijk ze te redden?

Muze is een prachtig verhaal over identiteit, liefde, familie en vriendschap. Zes jonge weeskinderen gaan op zoek naar hun geschiedenis om de wereld te veranderen. Hoewel Minya eigenlijk niet mee wil werken aan het veranderen van de wereld. Zij vindt het heel moeilijk om haar woede los te laten. Pas richting het einde van het verhaal kom je erachter waarom. Omdat het meisje niet mee wil werken met de anderen, houdt ze de groep behoorlijk op in hun zoektocht. Maar dan krijgt iemand een idee. Nadat het idee is uitgewerkt, wacht het volgende probleem de jongeren op. Ze ontdekken een nieuwe vijand die alles verwoest wat ze hadden opgebouwd. Deze vijand is al jaren oud en wordt verteerd door wraakgevoelens.

Het boek komt heel traag op gang. Je leest af en toe een hoofdstuk vanuit de nieuwe vijand en dit zorgt er wel voor dat je nieuwsgierig blijft. Uiteindelijk wil je graag weten wat er gebeurd is. Maar er komt pas echt vaart in het verhaal als de nieuwe vijand en de jonge Mesarthim oog in oog komen te staan met elkaar. Dit gebeurt na ongeveer tweederde van het boek. Bovendien volg je personages van drie verschillende groepen en dat zorgt soms voor het gevoel van overbodigheid.

Toch was het verhaal uiteindelijk heel mooi. De jongeren doen ontdekkingen en proberen de wereld te verbeteren. De vriendschappen die ontstaan zijn prachtig. Zelfs de grootste bullebak verandert. En dat allemaal dankzij Lazlo. Hij en Sarai zijn twee bewonderenswaardige personen die alle groepen bij elkaar houden en voor elkaar door het vuur gaan. Dat is pas echte liefde. Waar Lazlo de spil is tussen de mensen van Ween en het godengebroed, is Sarai de spil tussen het godengebroed en de vijanden. Met haar vernieuwde gave weet ze belangrijke geheimen te ontdekken en kan ze iedereen helpen.

Het is even doorzetten, maar uiteindelijk is Muze een prachtig verhaal over de zoektocht naar jezelf en wat je kunt betekenen voor anderen. Taylor weet de wereld die ze in Zonderling startte nog breder en mooier uit te bouwen dan je ooit had verwacht.

Auteur: Laini Taylor, Vertaling: Lia Belt, Titel: Muze, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €22,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Best of YA voor het recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Muze – Laini Taylor

1. Vraag me niet waarom maar ik nog steeds geen boek gelezen van Laini Taylor. Terwijl de samenvattingen van haar boeken me altijd zo aanspreken. Ik wil deze serie nog wel een keer gaan lezen – haar schrijfstijl lijkt me ook gewoon erg tof!