april 24, 2024

De Beminde – Kiera Cass

De beminde van Kiera Cass is uitgekomen en ik was één van de lezers die het boek al voor de releasedatum mocht lezen. Vandaag lees je wat ik van dit boek vond.

Inhoud van De beminde
Hollis Brite is opgegroeid op kasteel Keresken, samen met de andere dochters van adel die strijden om de aandacht van de knappe koning Jameson van Coroa. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dan ook dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaat met torenhoge verwachtingen.

Hollis wil niets liever dan aan Jameson – en zichzelf – bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

De beminde speelt zich af in een verzonnen koninkrijk in de zestiende eeuw. Je merkt dit aan hoe de meisjes worden behandeld: ze moeten vooral mooi zijn en hun mond houden. Maar Hollis heeft dit niet direct door, omdat de koning haar soms om hulp vraagt. Zo komt er een familie uit een ander koninkrijk, Isolte, vragen of ze in hun koninkrijk mogen leven. De koningin vraagt Hollis te beslissen. Zodra ze in de ogen van de vreemdeling kijkt, voelt ze iets wat ze nog nooit gevoeld heeft. Hoewel het van beide kanten duidelijk liefde op het eerste gezicht is, spat die liefde er helaas op geen enkele pagina vanaf.

Hollis blijft een heel groot deel een naïef en oppervlakkig meisje. Vooral in het begin is duidelijk dat ze weinig diepgang kent. Het lijkt eigenlijk alsof ze niet écht verliefd is op de koning, maar meer op welke status hij haar geeft.

Hij was niet alleen knap en rijk en zou je niet alleen tot koningin maken… Nee, hij zou je tot een legende maken.

Verder heeft Hollis weinig mensen om zich heen aan wie ze echt iets heeft. Haar beste vriendin wijst haar er meerdere malen op dat zij dom is en haar ouders balen er duidelijk van dat ze een meisje is. In het verhaal komt overigens niet duidelijk naar voren waarom haar ouders liever een zoon hadden gehad. De enige die echt haar potentieel ziet, is de knappe vreemdeling en dat maakt het verhaal dan wel weer schattig. Dankzij hem groeit zij ook wat meer.

De schrijfstijl is zoals van Kiera Cass verwacht mag worden. Het verhaal is geschreven vanuit een ik-figuur. De zinnen zijn kort en de woorden niet moeilijk. Een hoofdstuk lees je zo uit, want ook die zijn niet lang. De beminde kent weinig diepgang en mist achtergrondinformatie, maar de fijne schrijfstijl van Cass zorgt ervoor dat je door blijft lezen.

Auteur: Kiera Cass, Vertaling: Hanneke van Soest, Titel: De beminde, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €15,99,
Waardering: ⭐⭐

Met dank aan Best of YA voor het recensie-exemplaar.