juli 27, 2024

Margot & Olivia – Alexandria Bellefleur

Alexandria Bellefleur is auteur van hedendaagse feelgoodromans. Haar Written in de stars-serie is de afgelopen jaren uitgegeven door Zomer & Keuning. Na Elle & DarcyLonden & Seattle sluit ze deze reeks af met Margot & Olivia.

Margot zit helemaal niet te wachten op een vaste relatie, maar nu al haar vrienden gesetteld zijn, voelt ze zich vaak het vijfde wiel aan de wagen. Als ze met haar verloofde vrienden op zoek gaat naar de beste trouwlocatie, ontdekt ze dat haar jeugdliefde en toenmalige beste vriendin Olivia hun weddingplanner is. Olivia kan niet geloven Margot na al die tijd weer te zien. De breuk voelt na al die jaren nog altijd pijnlijk, omdat er onuitgesproken gevoelens in het spel zijn. Als Olivia plotseling haar appartement moet verlaten door lekkage, biedt Margot haar een kamer in haar huis aan. Wat in het begin nog ongemakkelijk aanvoelt, is al snel weer vertrouwd, maar durven ze het verleden achter zich te laten of zal de geschiedenis zich herhalen?

Het slotdeel van deze trilogie is niet per se heel anders dan de voorgaande delen: twee mensen die elkaar leuk vinden, maar lange tijd om de hete brei heendraaien. Hoewel dat bij Margot en Olivia op het fysieke vlak niet veel tijd in beslag neemt, duurt het lang voordat ze elkaar vertellen wat ze voelen. De lezer adviseert de twee meerdere malen om gewoon met elkaar te praten, maar de gebeurtenissen van ruim tien jaar geleden staan nog tussen hen in. Op zich is het begrijpelijk dat ze er niet dieper op ingaan, want ze willen immers de aanstaande bruiloft niet verpesten. Maar helaas is er op andere vlakken ook een geringe hoeveelheid diepgang te vinden, zo komt de lezer weinig te weten over Olivia’s baan en ook Margots aandeel in Oh My Stars wordt minimaal uitgewerkt. Gelukkig zijn er nog hilarische en gênante momenten en bevat het verhaal een kat, want verder valt er weinig plezier te beleven aan dit boek en dat ligt niet eens echt aan het verhaal. Feelgood hoeft namelijk niet altijd enorm veel diepgang te kennen om amuserend te zijn. Dit boek bevat vooral heel veel (ver)taalfouten: vergeten letters, verkeerde woorden en letterlijke vertalingen (‘Ze heeft een stijve voor checklijsten’) haalden de vaart uit het verhaal en dat is echt zonde.

Auteur: Alexandria Bellefleur, Vertaling: Sanne Hillemans, Titel: Margot & Olivia, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €16,99, Waardering: ⭐⭐

Met dank aan Uitgeverij Zomer & Keuning voor het recensie-exemplaar.