april 16, 2024

De laatste zet – Jennifer Lynn Barnes

Jennifer Lynn Barnes was al op haar negentiende gepubliceerd auteur. Ze is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Oklahoma waar ze psychologie en professioneel schrijven doceert. Meerdere van haar boeken zijn al vertaald naar het Nederlands. De laatste zet is het slotdeel van Het Hawthorne-mysterie en kwam begin deze maand uit. Let op: deze recensie kan dus spoilers bevatten van de voorgaande delen!

Het is nog maar een kwestie van weken voor de miljarden van Tobias Hawthorne in het bezit van Avery zijn. Haar jaar in Hawthorne House is bijna voorbij. Dan staat er onverwacht een bezoeker bij de poort van de Hawthornes die om hulp vraagt. Het is niet duidelijk of ze te vertrouwen is, maar haar komst doet veel met de Hawthorne-broers. Algauw wordt duidelijk dat er nog een laatste puzzel moet worden opgelost, maar dit keer met een gevaarlijke, machtige onbekende tegenspeler.

Ook in dit razendspannende slotdeel van de serie wordt weer duidelijk dat Tobias Hawthorne altijd veel meer stappen vooruitdacht dan de normale mens. Daarmee laat Jennifer Lynn Barnes een knap staaltje schrijfwerk zien. Het verhaal zit zo goed in elkaar, maar vraagt wel de aandacht van de lezer. Als je één ding mist, kun je in de details de draad even kwijtraken. Gelukkig blijven de hoofdlijnen van het verhaal wel duidelijk en stukje bij beetje puzzelt de lezer samen met Avery het grote geheel in elkaar. Net als Avery leer je in dit deel de motieven van Tobias Hawthorne kennen. Hij heeft in zijn leven niet alleen maar vrienden gemaakt.

‘Als jonge man meende ik dat er een grootse toekomst voor me in het verschiet lag. Daar heb ik voor gevochten. Ik heb me een weg naar de top gedácht, ik heb valsgespeeld, gelogen, de wereld laten buigen voor mijn wil.’

Dankzij zijn keuzes zit Avery nu vast in een bloedstollend kat- en muisspel waarbij er maar één iemand kan winnen. Door middel van de puzzels en raadsels ontdekt ze wie haar tegenspeler is en ze doet daarbij een schokkende ontdekking die de Hawthorne-broers logischerwijs moeten verwerken. De laatste zet is een geweldig slotdeel waarin Jennifer Lynn Barnes nogmaal benadrukt wat voor geniale verhalenverzinner zij is. Als je deze serie niet leest, neem je een zeer riskante gok, want je mist echt iets!

Auteur: Jennifer Lynn Barnes, Vertaling: Elise Kuip Titel: De laatste zet, Uitgeverij: Blossom Books, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Blossom Books voor het recensie-exemplaar.