De Roadtrip – Beth O’leary

Deze week kwam De roadtrip van Beth O’leary uit, maar ik had het geluk dit boek al eerder te ontvangen. Mijn quote staat namelijk aan de binnenkant van het boek. Na Veel liefs heeft O’leary mijn hart veroverd, dus ik hoopte dat ik dit boek minstens net zo leuk zou vinden.

Inhoud van De roadtrip
Addie en haar zus Deb zijn voorbereid op een epic roadtrip naar een bruiloft in Schotland, Snacks, playlist, route: alles ligt klaar. Eén kleine aanrijding later, en hun Mini Cooper heeft opeens drie extra passagiers: Dylan, Addies ex-vriend; zijn beste vriend Marcus, die meer issues heeft dan een doorsnee weekblad; en de onbekende Rodney, die niemand eigenlijk kent maar die ook een lift naar de bruiloft nodig had. Wat zal het eerder begeven, de auto of de gespannen vrede tussen de passagiers?

Deb en Addie zijn onderweg naar de bruiloft van Cherry als ze in botsing komen met Dylan en Marcus. Die toevallig onderweg zijn naar dezelfde bruiloft. Ze bieden de twee een lift aan, maar Dylan is Addies ex en ze hebben elkaar al ruim anderhalf jaar niet gezien of gesproken. Bovendien zit Rodney ook nog in de auto. Niemand kent hem echt, maar hij had in de Facebookgroep om een lift gevraagd en de dames vonden hem zielig. Het wordt dus proppen in de auto…

Het verhaal wordt verteld in twee tijden: toen en nu. In het nu bevinden alle personages zich in de auto op weg naar de bruiloft en gebeuren de meest hilarische dingen. Van pech onderweg tot plassen in de berm: O’leary liet mij in het heden behoorlijk vaak lachen. In het verleden kom je erachter hoe Addie en Dylan elkaar hebben leren kennen en wat er mis is gegaan. Aanvankelijk vond ik deze hoofdstukken minder leuk, omdat hun kennismaking in mijn ogen een beetje vreemd was. Naarmate je dichter bij de waarheid over de breuk komt, wil je alleen maar in het verleden blijven lezen. En je wordt nog bozer op Dylan.

Naast Dylan en Addie die om en om een hoofdstuk vertellen, spelen zijn beste vriend Marcus en haar zus Deb ook een belangrijke rol in het verhaal. Deb is zo grappig. Ik heb vaak om haar uitspraken moeten lachen, hoewel ze de dingen die ze zegt echt meent. Ze is zo heerlijk eerlijk en neemt geen blad voor de mond.

‘Ik was alweer vergeten hoe dol ik op jou ben, Deb,’ verklaart Marcus.
‘O ja?’ zegt Deb geïnteresseerd. ‘Want ik mag jou namelijk totaal niet.’

O’leary zet opnieuw een heerlijk, liefdevol en grappig verhaal met diepgaande personages neer. Het is een roadtrip vol geheimen en onuitgesproken gevoelens. Hiermee houdt ze je geboeid tot het einde.