april 24, 2024

Het Koninkrijk der Bruggen – Danielle L. Jensen

Danielle L. Jensen is een Amerikaanse bestseller auteur van verschillende series. Het Koninkrijk der Bruggen is het eerste werk dat naar het Nederlands vertaald is door uitgeverij Boekerij.

Prinses Lara heeft haar leven lang één doel gehad: koning Aren en zijn koninkrijk ruïneren. Zijn door stormen geteisterde Koninkrijk der Bruggen heerst over de handel tussen de omliggende landen en heeft dus alle vrijheid om zichzelf te verrijken en vijanden te beroven, inclusief het thuisland van Lara. Lara is opgeleid tot spion en wordt onder het mom van vrede uitgehuwelijkt aan Aren. Ze wil er alles aan doen om haar volk van de onderdrukking te redden. Maar dan leert ze het koninkrijk en haar kersverse man kennen en vraagt ze zich af waar het ware kwaad vandaan komt…

Vanaf de eerste pagina wordt de lezer dit verhaal ingezogen, want het is direct duidelijk wat voor hardvochtig personage Lara is en in wat voor wereld zij is opgevoed. Maar de prinses van Maridrina maakt als koningin van Ithicana een bewonderenswaardige ontwikkeling door als blijkt dat Aren een koning is die alles doet om zijn koninkrijk te beschermen. Niet alleen als heerser van het land, maar ook als soldaat vecht hij voor zijn volk. In het begin doet Lara zich voor als onwetende, onnozele prinses en dat lijkt te lukken, maar naarmate de aanvallen oplopen, wordt het steeds lastiger om haar dubbelrol geheim te houden.

Ithicana had een koningin nodig die ook een krijger was. Een vrouw die zich dood zou vechten voor haar volk. Een vrouw die sluw en genadeloos was, niet omdat ze dat wilde zijn, maar omdat haar land dat van haar vroeg. Een vrouw die hem de rest van zijn leven elke dag scherp zou houden. Een vrouw die het respect van Ithicana afdwong. En één ding wist hij heel zeker: Lara Véliant was niet die vrouw.

Hoewel Lara het land, haar man en zijn personeel steeds beter leert kennen, blijft ze haar doel voor ogen houden: Ithicana met de grond gelijkmaken om Maridrina te redden. Langzaam maar zeker wint ze het vertrouwen van Aren en ontrafelt ze zijn geheimen, maar is ze dan nog wel in staat om hem te verraden?

De schrijfstijl van Jensen is beeldend en pakkend. Samen met Lara ontdekt de lezer hoe het land en de brug eruitzien. Een prettige manier van worldbuilding. Ook Aren vertelt hoe het er in zijn koninkrijk aan toe gaat, waardoor de lezer meer informatie heeft dan de personages en dit zorgt voor extra spanning. Wanneer Lara ontdekt wat er daadwerkelijk aan de hand is, loopt de spanning nog verder op; kan ze haar keuzes nog veranderen of is het te laat? De lezer gaat mee in al haar emoties en wil vooral schreeuwen dat ze op moet schieten.

Het Koninkrijk der Bruggen is een zenuwslopend begin van een spannende serie over een door stormen geteisterd koninkrijk waarin iedereen aast op het bezit van de brug. Verraad wordt niet geschuwd, maar het is vooral een boek over het loslaten van het bekende, leren vertrouwen op jezelf en over voor elkaar door het vuur gaan. Zelfs als alle hoop verloren is. Benieuwd hoe dat in het vervolg verder uitgewerkt wordt.

Auteur: Danielle L. Jensen, Vertaling: Valerie Janssen, Titel: Het Koninkrijk der Bruggen, Uitgeverij: Boekerij, Prijs: €22,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Boekerij voor het recensie-exemplaar.