april 24, 2024

Kerstmis in het Duincafé – Debbie Johnson

Een boek dat zich afspeelt rond de kersttijd ook rond de kersttijd lezen gebeurt mij niet vaak. Over het algemeen lees ik graag waar ik zin in heb op dat moment. Op de cover van het boek staat: een boek als een kop warme chocomelk met slagroom: hartverwarmend en vrolijkmakend. In deze recensie lees je of ik het daarmee eens ben.

Inhoud van Kerstmis in het Duincafé
In het Duincafé, gelegen op een winderige heuvel, wordt het heerlijkste eten geserveerd, zoals versgebakken broden, overvloedige salades en verrukkelijke cupcakes. Voor zowel toeristen als dorpelingen is het rommelige café met uitzicht op het strand een fijne plek vol vrolijkheid, gezelschap en geborgenheid. In het Duincafé is iedereen altijd hartelijk welkom!
Becca Fletcher heeft altijd een hekel gehad aan kerst, maar dit jaar ontkomt ze er niet aan. Haar zus Laura heeft haar namelijk uitgenodigd om de feestdagen met haar gezin in het Duincafé door te brengen. Becca’s verwachtingen? Lauwwarme chocolademelk en een marathon van flauwe kerstfilms. Maar wat Becca niet weet, is dat het Duincafé een heel bijzondere plek is. Een plek waar gebroken harten kunnen helen, nieuwe liefdes ontstaan en waar kerstwonderen echt gebeuren, zelfs bij Becca.

Becca heeft eigenlijk haar hele leven al een hekel aan Kerst, maar sinds een gebeurtenis van jaren geleden haat ze het echt. Die gebeurtenis is helaas vrij voorspelbaar. En hoewel ik echt met Becca te doen heb, ligt de nadruk voor mij te veel hierop. Want hierdoor is het einde te gemakkelijk te raden. Nu is het einde van een feelgood verhaal altijd een cliché, maar dit verhaal had weinig verrassende plottwists.

Het verhaal is niet heel interessant, Becca daarentegen des te meer. Ze is grappig, innemend, lief en een beetje onzeker. Voor de buitenwereld is ze ook heel geheimzinnig; ze laat niet gauw het achterste van haar tong zien. Totdat ze de negentig jarige Edie May ontmoet bij wie ze voor het eerst sinds jaren haar verhaal kan delen. Vanaf dat moment leert ze om zich meer open te stellen naar de mensen om haar heen. Al met al een heel herkenbaar personage waar je van gaat houden.

Kerstmis in het Duincafé is in alles een voorspelbaar feelgood verhaal, maar de personages brengen je een lach op je gezicht. En dat is toch alles wat je wilt met Kerst!

Auteur: Debbie Johnson, Vertaling: Hanneke van Soest, Titel: Kerstmis in het Duincafé, Uitgeverij: Boekerij, Prijs: €15,99,
Waardering: ⭐⭐⭐