april 19, 2024

Slechtste plan ooit – Jane Fallon

Jane Fallon heeft inmiddels behoorlijk wat titels op haar naam staan. Ze is koningin van de sweet revenge en laat dit thema duidelijk terugkomen in haar tiende Nederlandse roman Slechtste plan ooit.

Georgia en Lydia zijn al sinds hun kunstzinnige opleiding beste vriendinnen. Waar Georgia’s carrière goed loopt, wil die van Lydia niet echt van de grond komen. Dus als Lydia een webshop begint, wil Georgia haar vriendin steunen. Ze maakt een nepaccount aan en raakt al snel bevriend met Lydia. Dan vertrouwt Lydia haar nieuwe online vriendin een geheim toe dat Georgia’s hele wereld op zijn grondvesten doet schudden en ze kan er met niemand over praten, want ze kan onmogelijk uitleggen hoe ze dit weet. Wat begint als een goedbedoeld zetje in de rug, loopt al snel uit de hand. Wat valt er nog te redden voor Georgia?

Fallon geeft in dit verhaal beide personages een stem, al wordt het verhaal vooral vanuit Georgia verteld. Ze heeft een goed leven: een leuke baan, een mooi huis, twee schatten van kinderen en een lieve man. Haar op het oog normale vriendschap met Lydia is wel wat merkwaardig te noemen, want naarmate de lezer de twee vrouwen beter leert kennen, lijkt het hier eerder om tieners dan om veertigers te gaan. Het plan om haar vriendin op een anonieme manier aan te moedigen is ook wel apart, maar het idee is goedbedoeld. Ergens begrijp je waarom Georgia niet meer kan doen vanuit haarzelf. De wraakactie in dit boek voelt daarom ook onevenredig aan en een soap is niets bij alle drama in dit boek. En toch leest dit boek vlot weg. De korte hoofdstukken en vele dialogen zorgen ervoor dat je door het verhaal heen vliegt.

Dit is een verhaal over afgunst, de waarde van vriendschap en je eigen successen durven vieren zonder je af te vragen wat een ander daarvan vindt. Of dat laatste de hoofdpersoon in dit boek lukt… Met Slechtste plan ooit doet Jane Fallon haar naam als koningin van de zoete wraak in ieder geval eer aan. Een boek waarmee je heerlijk in andermans drama kunt verdwijnen en dat je achter elkaar uitleest op een mooie zomerdag.

Auteur: Jane Fallon, Vertaling: Anna Livestro, Titel: Slechtste plan ooit, Uitgeverij: De Fontein, Prijs (e-book): €9,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan De Fontein voor het recensie-exemplaar.