Een vloek zo eenzaam – Brigid Kemmerer

Toen ik zag dat Blossom Books A curse so dark and lonely ging vertalen, was ik dolenthousiast. Vandaag vertel ik wat ik van Een vloek zo eenzaam vond.

Inhoud van Een vloek zo eenzaam
Prins Rhen is vervloekt en beleeft de herfst van zijn achttiende levensjaar telkens opnieuw. Om de vloek te verbreken moet er een meisje verliefd op hem worden, maar hoe kan ooit iemand van hem houden als hij aan het einde van iedere herfst verandert in een bloeddorstig monster? Het monster verscheurt alles om hem heen: zijn kasteel, zijn familie en alle hoop die hij nog had.

Harper heeft geleerd om sterk te zijn. Haar vader is weg, haar moeder ligt op sterven en haar broer denkt dat haar cerebrale parese haar kwetsbaar maakt, maar Harper doet er alles aan om te overleven. Wanneer ze in de straten van Washington een ontvoering probeert te voorkomen, belandt ze plotseling in een magische wereld, Rhens wereld. Kan zij de prins toch nog hoop geven?

Het lukt prins Rhen maar niet om een meisje te vinden dat verliefd op hem wordt. Als de tovenares die hem vervloekt heeft, zegt dat dit het laatste seizoen is, geeft hij de hoop al op. Harper maakt namelijk al snel duidelijk dat ze toch niet verliefd op hem zal worden. Hij en zijn commandant Grey hebben haar immers gevangen genomen. Harper probeert dan ook op elke manier te vluchten. Zo leert ze de bewoners van Sinteldaal kennen en ziet ze dat zij hulp nodig hebben. Als ze door heeft dat er geen weg terug is naar D.C. besluit ze de bewoners te helpen. En langzaam stelt ze haar hart open voor alle inwoners.

Het verhaal begint vrijwel direct met de ontvoering. Je wordt daardoor gelijk de sprookjesachtige wereld ingezogen. Rhen en Harper vertellen het verhaal, zo leer je beide personages goed kennen. Harper is een moedig en zelfstandig meisje dat zich nergens door laat tegenhouden. Ook is ze zeer koppig en gaat ze soms ondoordacht te werk. Hierdoor brengt ze Rhen in een lastig parket, maar ze geeft hem ook de kracht terug om zijn volk bij te staan in deze zware tijden. Rhen dacht namelijk dat hij zijn volk beschermde tegen het monster, maar dat heeft hen zwak gemaakt. Buurlanden zijn uit op de macht.

De schrijfstijl van Brigid Kemmerer is erg prettig. De hoofdstukken hebben een fijne lengte en er is veel dialoog. Omdat de wereld voor Harper ook nieuw is, leer je die vanuit haar oogpunt kennen. Dat zorgt ervoor dat de worldbuilding geen enorme uitleg is. Stukje bij beetje ontdek je hoe de wereld van Sinteldaal eruit ziet.

Brigid Kemmerer zet met Een vloek zo eenzaam een heerlijke hervertelling van Belle en het beest neer. De personages banen zich de kortste keren een weg naar je hart. Hoewel de tijdsduur in pagina’s niet helemaal eerlijk verdeeld is, heb ik enorm genoten en kan ik niet wachten om terug te keren naar deze parallelle wereld.

Auteur: Brigid Kemmerer, Vertaling: Merel Leene, Titel: Een vloek zo eenzaam, Uitgeverij: Blossom Books, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐,5