april 25, 2024

Familie liegt nooit – Karen M. McManus

Toen ik ontdekte dat er een nieuw boek van Karen M. McManus uitkwam, wilde ik dat direct hebben. Eerder las ik Twee kunnen een geheim bewaren van haar en dat vond ik fantastisch. Vandaag laat ik je weten of ik Familie liegt nooit ook goed vond.

Inhoud van Familie liegt nooit
Milly, Aubrey en Jonah Story zijn nichten en neef, maar ze kennen elkaar amper en hebben zelfs hun oma nog nooit ontmoet. Deze rijke vrouw leeft een teruggetrokken bestaan en onterfde hun ouders al voordat de kleinkinderen werden geboren. Wanneer ze alle drie een uitnodiging ontvangen om de zomer op hun oma’s resort op een eiland te komen werken, zijn ze dan ook verrast… en nieuwsgierig.

Voor hun ouders is het duidelijk: niet gaan is geen optie. Dit is de kans om via de kinderen weer bij hun moeder in de gunst te komen. Maar wanneer Milly, Aubrey en Jonah op het eiland arriveren, wordt meteen duidelijk dat hun oma andere plannen met hen heeft. Hoe langer ze blijven, hoe meer ze ervan doordrongen raken dat hun familiegeschiedenis behoorlijk duister en mysterieus is.

De gehele familie Story heeft geheimen. Wat hen jaren geleden uit elkaar heeft gedreven, is nog niet voorbij – en deze zomer zullen Milly, Aubrey en Jonah de gruwelijke waarheid ontdekken.

Het verhaal heeft vier vertellers: Milly, Aubrey, Jonah en Allison. Milly, Aubrey en Jonah vertellen hun verhaal in het heden. Dankzij het verhaal van Allison worden de geheimen van jaren geleden langzaam ontrafelt. Ook wordt duidelijk waarom Mildred Story haar kinderen heeft onterfd, maar dit blijkt helaas geen enorme plottwist te zijn. Eerder in het verhaal wist Karen M. McManus mij daarentegen wel te verrassen. Binnen de familie Story en op het eiland lijken mensen namelijk een dubbele identiteit te hebben.

De geheimen van de familie Story hebben iets gevaarlijks én iets verleidelijks: ze kronkelen zich zo diep je hart en je ziel in dat het idee ze te moeten prijsgeven voelt alsof je een deel van jezelf weggeeft.

De schrijfstijl van Karen M. McManus is prettig. De hoofdstukken hebben een fijne lengte en de woorden lezen gemakkelijk weg. Ook weet ze een onderhuidse spanning in het verhaal te brengen door steeds meer vragen op te roepen. Bovendien hebben alle personages een duidelijke eigen stem; je hoeft niet terug te bladeren om te kijken wie er aan het woord is.

Familie liegt nooit is een vlot en spannend verhaal over een familie die júíst over alles liegt. Of op zijn minst niet de hele waarheid vertelt.

Auteur: Karen M. McManus, Vertaling: Willeke Lempens, Titel: Familie liegt nooit, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan Best of YA voor het recensie-exemplaar.