april 25, 2024

Fabulant – Marloes Kemming

Marloes Kemming (1983) wilde als kind altijd al schrijver worden. Na een wereldreis van drie jaar kwam in 2015 haar debuutroman uit. Fabulant is haar eerste jeugdboek voor 10+.

Nadat haar vader en stiefmoeder op huwelijksreis zijn gegaan, zit Isa de stomste zomervakantie ooit uit. Ze is gedumpt bij een saaie, oude oom van haar stiefmoeder. Hij heeft geen WiFi en haar internetbundel is op, dus ze verveelt zich kapot in de grijze, grauwe buurt waar oom Arnold woont. Totdat ze een geheime tuin ontdekt waarin zich een poort naar Fabulant bevindt, een magische wereld vol wonderlijke wezens, spannende plekken en groot gevaar. Wanneer Isa per ongeluk door de poort valt, begint de avontuurlijkste zomervakantie ooit. Via raadselachtige werelden, op de hielen gezeten door het kwaad zoekt ze een nieuwe weg naar huis. Gelukkig krijgt ze hulp, maar kiest ze aan het eind van de reis voor zichzelf of voor de vrijheid van haar vrienden?

Fabulant is een prachtig beschreven magische wereld zoals we die in sprookjes kennen. Pratende dieren, feeën, magiërs, boze koninginnen en veel dubbelzinnige raadsels. Via deze raadsels moet de doodgewone Isa een weg naar huis zien te vinden, maar ze weet niet of ze wel dapper genoeg is voor die reis. Daarnaast heeft ze ook nog duizend vragen over deze magische wereld en de dreiging die haar boven het hoofd hangt.

De toekomst laat zich niet lezen als een boek. Elke stap die we zetten creëert een mogelijk nieuw vervolg. Onthoud wat de bol je liet zien, maar weet: jij kiest je eigen pad.

Marloes Kemming heeft een fijne schrijfstijl die goed past bij de doelgroep. De hoofdstukken zijn kort en er gebeurt van alles. Daarnaast is Isa een herkenbaar personage. Ze staat overduidelijk aan het begin van de pubertijd met haar dwarse en koppige gedrag, maar ze is ook nog echt een jong meisje. De sprookjesachtige wereld Fabulant is beeldend beschreven en ziet de lezer zo voor zich. Fabulant is een avontuurlijk verhaal over vriendschap, moed en het maken van keuzes. Een echte aanrader voor iedereen die graag verdwijnt in magische werelden.

Auteur: Marloes Kemming, Titel: Fabulant, Uitgeverij: Moon, Prijs: €17,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan VBK Media voor het recensie-exemplaar.

Eén gedachte over “Fabulant – Marloes Kemming