april 27, 2024

Het Amerikaanse Datingexperiment – Elena Armas

Na De Spaanse Liefdesleugen valt vast te stellen dat Elena Armas queen is van de slowburn romance. Ook met Het Amerikaanse Datingexperiment zet ze weer dezelfde trope in, maar dit keer als friends-to-lovers.

Nadat het plafond van haar appartement naar beneden is gekomen, besluit Rosie om in het appartement van haar beste vriendin Lina te trekken. Zij is toch op huwelijksreis, dus het huis is leeg. Maar dan staat ineens Lina’s zeer aantrekkelijke neef Lucas voor de deur. De neef die ze stiekem al een tijdje in de gaten houdt op sociale media. Hij mocht tijdens zijn verblijf in New York het huis van Lina gebruiken, dus nu moeten ze het huis delen. Het wordt voor Rosie steeds moeilijker om haar crush onder controle te houden. Helemaal als hij haar helpt met haar writer’s block.

Armas veroverde de wereld met haar debuut De Spaanse Liefdesleugen en lijkt met dit boek haar grootste angst te verwoorden: een writer’s block na zo’n succes. Toch hoeft ze nergens bang voor te zijn. Het verhaal begint meteen grappig met een meet cute vol gênante momenten. Daarna leer je de personages steeds beter kennen. Lucas is een echte romanticus en weet Rosie op alle manieren voor zich te winnen. Ook al gaat het maar om een experiment.

Omdat beide personages worden gevolg, ziet de lezer natuurlijk al veel eerder hoe leuk ze elkaar echt vinden. Dit zorgt er helaas ook voor dat de sleur halverwege het verhaal om de hoek komt kijken. Telkens als er iets op het punt staat te gebeuren tussen Rosie en Lucas, worden ze gestoord. Dat kan een keer voorkomen, maar meerdere keren is storend. Toch wil je weten hoe beide personages de problemen waar ze zelf mee worstelen zullen oplossen.

Het Amerikaanse Datingexperiment is opnieuw een slowburn van de hand van Armas. Hoewel ik moet concluderen dat dat niet helemaal mijn ding is, vond ik Lucas en Rosie sympathieke en liefdevolle personages. Zij maakten dit verhaal het lezen waard.

Auteur: Elena Armas, Vertaling: Tasio Ferrand, Titel: Het Amerikaanse Datingexperiment, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €20,-,
Waardering: ⭐⭐⭐