maart 28, 2024

Kerstmis in het Cupcake Café – Jenny Colgan

Jenny Colgan, onder andere bekend van Café Zon & Zee en De kleine bakkerij aan het strand, schreef eerder de serie die zich afspeelt in het Cupcake Café en dat is wel te merken. Haar schrijfstijl is in de loop van de jaren nog leuker geworden. Desalniettemin is Kerstmis in het Cupcake Café het leuke en vlot te lezen slot van deze duologie.

Kerstmis in het Cupcake Café
speelt zich een aantal jaren na Het Cupcake Café af. Issy Randell is hartstikke gelukkig met haar Cupcake Café. Het loopt goed en haar werknemers lijken elkaar eindelijk te toleren. Haar beste vriendin Helena is dolgelukkig in de liefde en ook Issy’s relatie met Austin zit goed, hij en zijn broertje hebben haar verwelkomd in hun leven. Alleen nu Austin een baan aangeboden heeft gekregen in New York en de kerstdrukte in het café toeneemt, moet ze bedenken wat haar het dierbaarst is.

Het voelt als thuiskomen in Issy’s café; de warmte van Issy en haar vriendelijkheid stralen op de lezer af. Daarnaast is het leuk om te lezen hoe het met alle andere personages gaat. Helena heeft een dochter gekregen, Pearls zoon is nog steeds te zwaar, Caroline blijkt toch een hart te hebben. Ook krijgen we in dit boek te maken met nieuwe New Yorkse personages, maar die leert de lezer niet zo goed kennen als van Jenny Colgan verwacht mag worden.

Issy’s liefde voor bakken uit zich in dit boek opnieuw, maar nu deelt zij haar recepten in plaats van die van haar geliefde opa Joe. Aan het begin van ieder hoofdstuk staat dus weer een recept om van te watertanden met Issy’s persoonlijke touch. Toch wist dit boek minder te boeien dan al Colgans andere boeken. Daarom heb ik opgezocht uit welk jaar dit boek in de oorspronkelijke taal komt en al het eerdere vertaalde werk van Colgan is later verschenen. Het is dus een leuk verhaal om te lezen, want het brengt je echt in die heerlijke kerstsfeer, maar sta er niet vreemd van te kijken dat het minder is dan haar ‘voorgaande’ werk. Colgans schrijfstijl heeft zich in de loop der jaren duidelijk ontwikkeld. Desondanks leef je echt met de personages mee en vraag je je af welke keuze Issy en Austin zullen maken. Want een kerst zonder elkaar is toch onmogelijk?

Auteur: Jenny Colgan, Vertaling: Josee Koning, Titel: Kerstmis in het Cupcake Café, Uitgeverij: LS Amsterdam, Prijs: €20,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.