maart 28, 2024

De Spaanse liefdesleugen – Elena Armas

De Spaanse Elena Armas noemt zichzelf een hopeloze romanticus, een trotse boekenverzamelaar en ze kan sinds 2021 ook auteur aan dit rijtje toevoegen. Ze debuteerde in dat jaar met De Spaanse liefdesleugen. Deze enorme TikTok-hit werd door Zomer & Keuning vertaald.

Catalina heeft een groot probleem. Haar zus trouwt over vier weken met de broer van haar ex. Haar ex zal dus zeker bij die familiegelegenheid aanwezig zijn. Dus nu heeft Catalina beweerd dat ze een Amerikaanse vriend heeft en hem meeneemt naar huis. Alleen dat is niet waar. Dus nu heeft ze maar vier weken om een nepdate te regelen. Dan biedt haar knappe en onuitstaanbare collega Aaron Blackford aan met haar mee te gaan, maar hoe gaan zij Catalina’s familie overtuigen van echte liefde? Ze haten elkaar tot in het diepst van hun wezen. Toch?

Deze dikke pil (500+ pagina’s) had zeker eenderde korter gekund. Alles wat Catalina meemaakt wordt tot in de kleinste details beschreven en dat zorgt ervoor dat de lezer de interesse in het verhaal deels verliest. Vooral in het begin legt Catalina zoveel nadruk op haar haat jegens Aaron dat je je afvraagt wie ze precies probeert te overtuigen. Toch wil je weten wat het breekpunt in deze feelgood gaat zijn. Helaas komt dat pas tegen het einde van het verhaal, terwijl dat juist iets meer invulling had mogen krijgen, want daar kreeg het verhaal meer diepgang.

Dit boek gaat alleen over Catalina en Aaron. Het is echt een pluspunt dat je deze personages zo goed leert kennen, maar de bijfiguren krijgen amper een podium. In zulke uitgebreide scènes had dat wel op zijn plaats geweest. Daarnaast draait dit boek om een bruiloft – dat is immers de reden van Catalina’s leugen – die helemaal niet uitvoerig werd beschreven, die werd helaas in twee pagina’s afgerond. Echt een gemiste kans!

De Spaanse liefdesleugen is zeker geen slecht verhaal. Het bevat veel van mijn favoriete tropes en heeft alles wat je van een feelgood verwacht, maar het werd in te veel woorden beschreven en miste wat diepgang. Wel een echte aanrader als je van slowburn houdt.

Auteur: Elena Armas, Vertaling: Els Brevink, Titel: De Spaanse liefdesleugen, Uitgeverij: Zomer & Keuning, Prijs: €20,-,
Waardering: ⭐⭐⭐

Eén gedachte over “De Spaanse liefdesleugen – Elena Armas