april 25, 2024

De theekoepel – Karin Quint

Karin Quint is freelance journalist, fotograaf en reisgidsauteur. Het koetshuis was haar debuutroman en De theekoepel is het tweede deel van de reeks die zich afspeelt op landgoed Rosaville.

Na het verlies van haar vader besloot Rosalie de Wit terug te verhuizen naar Nederland. Nu ze één jaar terug is op landgoed Rosaville, het huis dat haar vader ooit voor haar moeder liet bouwen, geeft ze een feest dat ze laat vastleggen door fotograaf Arris Nauta. Ze voelt zich direct aangetrokken tot hem, maar slaat het advies van haar vader niet in de wind: val nooit voor iemand die minder geld heeft dan jij. Daarnaast woont de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort sinds kort ook in de buurt en hij lijkt de ideale huwelijkskandidaat te zijn. Maar is hij wel de man voor wie ze hem aanziet?

Quint weet de sfeer van het begin van de vorige eeuw goed neer te zetten. Vrouwen hadden nog weinig te zeggen en zeker welgestelde vrouwen werden niet serieus genomen. Het huwelijk was vooral een zakelijke transactie. Dat blijkt ook aan het advies van Rosalies vader: nooit trouwen met iemand die minder geld heeft dan jij. Hoewel dit nogal bekrompen klinkt, wordt tegen het einde van het boek wel duidelijk waarom hij dit zei. Gelukkig gaf hij ook nog andere adviezen.

Ook de omgeving van het landgoed wordt opnieuw mooi neergezet. Sommige scènes zijn zelfs zo filmisch beschreven dat je je helemaal in die tijd op die locatie waant. Toch kent het verhaal niet veel vaart. Rosalies leven kabbelt voort rondom hetzelfde: de lessen fotografie, de vele soirees, de afspraakjes met Jonathan van Bredevoort en haar bijzondere ontmoetingen met mevrouw Wijnekus. Al past dit volledig bij haar en de tijdsgeest waarin haar verhaal zich afspeelt; een vrouw op stand deed toentertijd niet anders. Het is leuk om te lezen dat Rosalie probeert los te komen van deze ouderwetse denkwijze. Dankzij haar langzaam ontluikende vriendschap met Arris Nauta verandert haar blik op de wereld.

Ik hoorde hem naast me zuchten. ‘Ik kan het ze bijna niet kwalijk nemen. Niemand wil geconfronteerd worden met het feit dat wat ze al jaren, generaties zelfs, gewend zijn om te doen, niet meer acceptabel is. Of dat iets nalaten te doen net zo verkeerd is.’

En dat er onacceptabele dingen gebeuren nabij landgoed Rosaville wordt steeds helderder. Hoewel de lezer al ver van tevoren aan ziet komen hoe dit boek zal eindigen, weet Quint nog wat extra’s toe te voegen die op voorhand niet te voorspellen zijn. Een mooi boek dat duidelijk maakt dat verandering zal plaatsvinden zolang je er maar aan durft te beginnen. En net als bij het voortkabbelende begin van dit verhaal, heb je voor verandering soms geduld nodig.

Auteur: Karin Quint, Titel: Landgoed Rosaville. De theekoepel, Uitgeverij: LS Amsterdam, Prijs: €19,99, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.