Titel: Verschijning
Uitgeverij: Uitgeverij Volt
Pagina's: 304
Prijs: €17,50
Waardering:⭐⭐

10757450576_IMG_0821
Jeanne Weeber reist met haar vader, Nick en Mirza van hot naar her over de hele wereld. Haar vader Howard en zijn team zijn de populairste ghosthunters op YouTube. Wanneer het team een mailtje krijgt uit Nederland, wil Jeanne gelijk gaan. Na al die jaren wil ze eindelijk meer informatie over haar moeder krijgen. Haar vader wil niet gaan, dus vertrekt ze in het geheim. In Nederland leert ze Wietse kennen, de jongen die haar een slaapplek heeft aangeboden. Echter staat haar vader na een paar dagen voor de deur. Woedend! Toch besluit het team in Nederland te blijven, want in het gebied (de Maashorst) blijken zich toch vreemde dingen voor te doen. Zelfs de ghosthunters – die eigenlijk nog nooit iets bovennatuurlijks hebben geconstateerd – komen in de zoektocht naar Jeannes moeder voor hete vuren te staan.

Het verhaal begint met een introductie van de teamleden. Jeannes vader heet Howard en doet altijd het woord met de klant. Nick is zijn rechterhand en Mirza is de cameraman. Jeanne vertelt het verhaal, maar zij is eigenlijk niet echt onderdeel van het team. Ze reist mee, omdat haar oma – waar ze vroeger woonde – is overleden. Jeanne komt al snel over als een stoere meid: ze reist stiekem naar Nederland. Ook zoekt ze het gevaar op om haar vrienden te redden en de waarheid achter de Maashorst te ontdekken.
De Vries weet de visioenen van Jeanne beeldend te beschrijven. Net als het gebied de Maashorst: het is een plek waar niemand graag is ’s nachts. Maar dit is het enige prettige aan De Vries’ schrijfstijl. In het verhaal worden wel veertig andere boeken, films, series en sprookjes benoemd. Jeanne vergelijkt de dingen in haar leven daarmee. Om over de genoemde beroemdheden nog maar te zwijgen. Sommigen moeten gegoogeld worden om te weten wie het zijn en wat de vergelijking betekent. Al die vergelijkingen leiden af van de inhoud van het verhaal. Helaas zijn de laatste hoofdstukken in plaats van bovennatuurlijk eerder sprookjesachtig en daarmee schiet het boek zijn doel voorbij.
Hoewel het verhaal potentie heeft, leidt het aantal fandoms te veel af. Ook de onbeantwoorde vragen aan het eind, zorgen voor een onbevredigend gevoel. De wereldopbouw wordt verwarrend waardoor je niets meer van het eind snapt.

Met dank aan Hebban.nl en Uitgeverij Volt voor het recensie-exemplaar.