april 27, 2024

Drie dates – Beth O’Leary

Beth O’Leary (1992) debuteerde in 2019 met Veel liefs. Net als haar hoofdpersoon in dat boek werkte O’Leary bij een uitgeverij, maar tegenwoordig is zij fulltime schrijfster. Drie dates is haar vierde roman.

Shiobhan kijkt uit naar haar ontbijtdate met Joseph op Valentijnsdag, Miranda hoopt dat haar Valentijnslunch met Carter bewijst dat hun relatie na vijf maanden de volgende stap bereikt en Jane wacht op Joseph Carter om haar nepdate te zijn bij een verlovingsfeest op Valentijnsdag. Ze kennen elkaar nog niet lang, maar hun vriendschap lijkt uit te groeien tot iets meer. Alleen… Joseph Carter komt nooit opdagen.

Net als in al haar eerdere werk geeft O’Leary het woord aan meerdere personages. Waar dat normaal gesproken interessant is, weet het de lezer dit keer niet direct in het verhaal te sleuren. Er gebeurt weinig, maar dat wordt in veel woorden omschreven. Daarnaast lijkt het alsof O’Leary de personages door elkaar haalt, totdat de lezer doorheeft wat de belangrijkste plottwist is. Vanaf dat moment is het zoals het een O’Leary betaamt: het zit goed in elkaar en heeft hilarische en ontroerende momenten.

In dit boek leer je de drie dates van Joseph Carter goed kennen. Hoewel de drie vrouwen elkaar niet kennen, heeft de lezer het idee dat ze wel aan elkaar gelinkt kunnen worden. Voor twee van de drie is het al snel duidelijk wat de gemene deler is, maar bij de derde laat dat nog even op zich wachten. Uiteindelijk zit het verhaal wel goed in elkaar en sla je het boek met een glimlach op je gezicht dicht, maar de weg ernaartoe was verwarrend en soms zelfs een beetje saai. Desondanks is het een heerlijk en romantische einde waarin alles fijn samenkomt.

Auteur: Beth O’Leary, Vertaling: Anne Livestro, Titel: Drie dates, Uitgeverij: De Fontein, Prijs: €20,-,
Waardering: ⭐⭐⭐,5

Met dank aan De Fontein voor het recensie-exemplaar.