april 20, 2024

De schoonmoeder – Sally Hepworth

Een boek over een gereserveerde schoonmoeder die het liefst iedereen op afstand houdt… Hoewel het mij niet bekend in de oren klinkt, was ik benieuwd naar dit boek. Ook de cover spreekt direct aan. Voldeed het boek aan mijn verwachtingen? Je leest het in deze recensie.

Inhoud van De schoonmoeder
Vanaf het moment dat Lucy haar schoonmoeder Diana ontmoet, weet ze dat het nooit echt zal klikken. Als voorvechtster van vrouwenrechten geniet Diana aanzien en is ze zeer beleefd en keurig. Maar ze is ook heel afstandelijk, en absoluut niet de schoonmoeder op wie Lucy had gehoopt. Andersom lijkt Diana zich ook een andere schoondochter te hebben voorgesteld.

Tien jaar na hun eerste ontmoeting wordt Diana dood aangetroffen. Naast haar ligt een briefje waarin staat dat ze niet meer verder kon met haar door kanker verwoeste lichaam. Maar uit de autopsie blijkt dat Diana helemaal geen kanker had. Wel zat er gif in haar bloed. Wat is er gebeurd? De breekbare familieverhoudingen, onderhuidse spanningen en lang verborgen geheimen komen langzaam aan de oppervlakte.

Het verhaal wordt verteld in twee tijden: het heden (na de dood van Diana) en het verleden. In het heden is Lucy aan het woord, in het verleden deelt ze het podium met Diana. De relatie tussen Lucy en Diana is vanaf het begin stroef te noemen. Je kunt eigenlijk stellen dat de relatie tussen iedereen en Diana stroef te noemen is. Je vraagt je af waarom Diana is geworden zoals ze is geworden. Op voorhand zou je haar geen liefdevolle, omarmende (schoon)moeder noemen, maar naarmate het verhaal vordert, kom je erachter dat niets is zoals het lijkt.

Ik heb hard gewerkt voor alles waar ik ooit om heb gegeven. En niets van waar ik ooit om heb gegeven heeft ook maar een cent gekost.

Hepworth neemt je tien jaar mee in de levens van Diana en Lucy. Af en toe blikt Diana nog terug op haar jonge jaren. Hierdoor ga je haar keuzes beter begrijpen. Maar omdat zij dit maar met weinig mensen heeft gedeeld, heeft Diana’s omgeving eigenlijk alleen maar onbegrip. Het lijkt ook of haar kinderen haar niet willen begrijpen en dat maakt haar dood nog veel treuriger. Het komt namelijk allemaal uit een goed hart.

Niets heeft mijn leven zo bepaald als arm zijn en zonder mijn ouders het hoofd boven water moeten houden. Ik heb erdoor geleerd waartoe ik in staat was. Ik denk dat dat het belangrijkste geschenk is dat je je kinderen kunt geven.

Diana is het meest fascinerende personage. De gebeurtenissen in haar jeugd hebben haar tot deze moeilijk te doorgronden vrouw gemaakt. Maar dat is precies wat Lucy eigenlijk wil; haar schoonmoeder doorgronden. En waar veel mensen het al lang hadden opgegeven, blijft Lucy doorzetten. Zo bewonderenswaardig!

Al snel kom je erachter dat ieder personage zo zijn reden heeft om Diana te vermoorden en dat geeft dit boek een spannend tintje. Toch gaat dit boek meer om de onderlinge relaties binnen de familie Goodwin. met De schoonmoeder maakt Hepworth maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om met elkaar te communiceren. En om elkaar openlijk lief te hebben!

Auteur: Sally Hepworth, Vertaling: Sabine Mutsaers, Titel: De schoonmoeder, Uitgeverij: Boekerij, Prijs: €19,99,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐,5

Met dank aan Boekerij voor het recensie-exemplaar.