april 23, 2024

Welkom bij hotel Flanagans – Åsa Hellberg

Samen met vijftig andere lezers mocht ik Welkom bij hotel Flanagans lezen voor een Hebban Buzz. Ik vertel je in deze recensie wat ik van dit boek vond.

Inhoud van Welkom bij hotel Flanagans
Stap binnen bij hotel Flanagans, waar kristallen kroonluchters een zachte gloed werpen over fluwelen sofa’s terwijl de Londense high society elkaar ontmoet in de luxe salon. Het is een ramp om geen uitnodiging te krijgen voor de uitbundige feesten van Linda Lansing, de baas van het hotel. Maar Linda voelt zich niet altijd thuis in deze wereld. In haar hart is ze nog steeds een eenvoudig meisje uit een klein dorp, en als ongetrouwde, alleenstaande hoteleigenaresse heeft ze het niet makkelijk. Er zijn inmiddels jaren verstreken sinds ze het hotel van haar vader erfde, maar Linda is nog steeds verwikkeld in een bittere machtsstrijd met haar arrogante neven, die zichzelf als veel geschiktere eigenaren van Flanagans zien. Ze is klaar om te vechten voor het levenswerk van haar vader, maar vraagt zich heimelijk af hoeveel ze bereid is op te geven. Is dit het allemaal wel waard?

Het verhaal bestaat uit twee tijdlijnen die elkaar afwisselen. We volgen Linda in 1949 en in 1960. Bovenaan een hoofdstuk staat duidelijk aangegeven in welke tijd het zich afspeelt, dus dat is duidelijk te volgen. Soms verwijst Linda terug naar het verleden. Omdat nog onbekend is wat er toen is gebeurd, wekt dat nieuwsgierigheid op. In 1960 is Linda een sterke, onafhankelijke vrouw die weet waar ze voor staat. Daarom is deze verhaallijn het leukst, maar zonder de verhaallijn van 1949 had die nooit zo krachtig neergezet kunnen worden.

Naast Linda is het boek gevuld met andere personages. Zo volg je ook het leven van Linda’s vrienden, kennissen, familie en werknemers. De mannelijke personages krijgen een klein podium en zijn daarom lang niet allemaal even interessant. De vrouwelijke personages zijn daarentegen breed uitgemeten en weten een plek in je hart te veroveren. Vooral de jonge Emma met haar vrije geest is bewonderenswaardig in haar keuzes. Tijdens de belangrijkste keuze die zij moet maken, blijkt ze een echte vriendin te zijn. Al vraag ik me af of het uiteindelijk de beste keuze was.

Åsa Hellberg heeft met Welkom bij hotel Flanagans een realistische roman neergezet met sterke, krachtige vrouwen in de hoofdrol. Toch sluiten de verhaallijnen van de verschillende personages niet definitief. Je blijft achter verlangend naar meer van het hotel en haar ‘bewoners’. Ik kijk nu al uit naar het volgende deel.

Auteur: Åsa Hellberg, Vertaling: Neeltje Wiersma Titel: Welkom bij hotel Flanagans, Uitgeverij: Xander,
Prijs: €17,50,
Waardering: ⭐⭐⭐⭐