april 23, 2024

Je moest eens weten – Gillian King

Gillian King debuteerde in 2011 bij uitgeverij Zomer & Keuning. Haar zesde roman Ik mis je ontving in 2019 de titel Chicklit van het jaar bij chicklit.nl. Daarna tekende ze een contract bij HarperCollins voor Ik vergeet je niet die uitkwam in 2021. Je moest eens weten is het tweede boek dat uitkomt bij deze uitgever.

Let op! Deze recensie geeft iets meer weg van het verhaal dan de achterflap.

De dertigjarige Billy leeft een flierefluitersbestaan. Terwijl al haar vrienden zich onderhand gaan settelen, hopt zij van baan naar baan en van stad naar stad. Aan vastigheid is ze door haar turbulente verleden nog niet toe. Matthew is door zijn werkwijze de niet-zo-populaire directeur van het bedrijf waar Billy werkt. Na een werktrip lijken de twee nader tot elkaar te komen, maar Matthew laat het liefst niets los over zijn verleden. Terwijl Billy zich aan alle kanten voor hem openstelt, is het duidelijk dat hij iets verbergt. Ondertussen probeert Carmen in Andalusië de heftige gebeurtenis die haar leven drastisch heeft veranderd te accepteren.

“Het leven kan keihard zijn en niet iedereen kan met pijn omgaan,” vervolgt hij. Zijn toon is opvallend bars. Waarom lijkt het alsof dit niet meer over mijn vader gaat?

Dit is een tragisch maar tegelijkertijd ook hoopvol verhaal over het accepteren van het verleden, verteld door twee vrouwen. Om begrip voor hen op te roepen, neemt King je mee in de levens van beide vrouwen. Gedreven door verdriet en schuldgevoel verstopt Carmen zich al een hele tijd in Andalusië. Juist dat laatste zorgt ervoor dat de lezer minder met haar meeleeft; ze zou zich nu nog schuldiger moeten voelen. Zelfs als het leven in Nederland een wending neemt die ze liever niet ziet, moet ze alsnog overtuigd worden door haar zus om terug te gaan.

De openhartige Billy weet de gesloten Matthew behoorlijk snel voor zich te winnen. De twee besluiten het rustig aan te doen, maar Billy houdt van duidelijkheid. Ze wil graag weten waar ze aan toe is en vraagt daar ook naar. Daardoor baant ze zich sneller dan verwacht een weg Matthews leven in. Het rustig aan doen lukt dus niet helemaal, want ook de ongebonden Billy sluit hem en alles wat bij hem hoort vlot in haar hart. Toch stopt ze met vragen naar duidelijkheid als het er echt op aan komt. Gezien de situatie en haar verleden is dat misschien begrijpelijk, maar het past niet echt bij haar.

Hoewel het de hoofdpersonages niet helemaal lukt om de lezer emotioneel te betrekken bij hun verhaal, weet King wel weer thema’s als verlies en schuldgevoel op een sterke manier te verwerken. In tijden van rouw zijn keuzes van anderen nu eenmaal niet altijd te begrijpen, maar het is duidelijk dat zelfs de donkerste tunnel eindigt in het licht. Al met al een mooi verhaal, maar door het missende gevoel van connectie met de hoofdpersonen overtreft het haar eerdere werk nét niet.

Auteur: Gillian King, Titel: Je moest eens weten, Uitgeverij: HarperCollins, Prijs: €16,99, Waardering: ⭐⭐⭐⭐

Met dank aan HarperCollins voor het (vervroegde) recensie-exemplaar.