april 25, 2024

Landgoed Rosaville. Het koetshuis – Karin Quint

Een verhaal dat zich deels afspeelt op een mooi landgoed past vaak wel in mijn straatje. Vandaag vertel ik je wat ik van Landgoed Rosaville. Het koetshuis vond.

Inhoud van Landgoed Rosaville. Het koetshuis
Historicus Laura is gefascineerd door het verleden. Niet vreemd voor iemand die opgroeide op Rosaville, een landgoed met in ieder hoekje een verhaal. Wanneer haar dementerende grootmoeder een onbeantwoorde liefde opbiecht, duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. Waarom was die plek zo belangrijk?

Net zo nieuwsgierig is Laura naar het verleden van televisieproducent Tom Boyard, voor wie ze een persoonlijk archief uitzoekt. Hoe meer ze over Tom te weten komt, hoe meer ze zich tot hem aangetrokken voelt. Tot haar eigen liefdeverhaal wel heel veel op dat van haar oma gaat lijken…

Laura is net afgestudeerd. Terwijl al haar medestudenten genieten van een welverdiende vakantie in het buitenland, besluit zij thuis te blijven op zoek naar een baan die past bij haar opleiding. Om die tijd te overbruggen, regelt haar stiefvader Kees een baan voor haar bij Tom Boyard. Hoewel Laura helemaal geen zin heeft om voor een snob als Tom te werken, doet ze het voor Kees. Wanneer Laura steeds vaker met Tom moet overleggen over een vondst in het archief, blijkt hij helemaal niet zo vreselijk als zij dacht.

Laura maakt gedurende het verhaal een behoorlijke ontwikkeling door. Zo heeft ze in het begin haar oordeel over Tom Boyard en iedereen die bij Tomboy TV werkt klaar, maar deze aannames zijn onterecht. Ze bouwt een fijne vriendschap op met Carolien en ook Margot is al snel zorgzaam richting Laura. De zoektocht naar het verleden van haar oma, zorgt ervoor dat Laura haar eigen gedrag onder de loep neemt en dat opent haar ogen.

Karin Quint heeft een fijne schrijfstijl. De zoektocht naar het verleden van Laura’s oma en het persoonlijke archief van Tom Boyard geeft dit boek precies genoeg geheimen om te ontrafelen. Maar wanneer de geheimen aan het licht komen, gaat het verhaal ineens heel snel. Dat is jammer, want het strookt niet helemaal met de langzame opbouw van de rest van het verhaal. Desondanks ben ik blij met het fijne feelgood einde.

Auteur: Karin Quint, Titel: Landgoed Rosaville. Het koetshuis, Uitgeverij: LS Amsterdam, Prijs: €17,50, Waardering: ⭐⭐⭐

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

Eén gedachte over “Landgoed Rosaville. Het koetshuis – Karin Quint