Helende bladeren – Claudia Boon

De blogtour rondom Helende bladeren is begonnen. Je kunt dit boek de komende week bij meerdere bloggers voorbij zien komen. Neem zeker ook een kijkje bij hen.

Inhoud van Helende bladeren
De bewoners van Terram zijn opgegroeid met verhalen over de Kosmosdraak, de god van het universum. Ooit stuurde hij draken om de wereld te creëren en te beschermen. Honderden jaren geleden ging het mis en werd het portaal naar het dodenrijk geopend. Uiteindelijk wisten de draken hem weer te sluiten, maar de duisternis had flinke schade aangericht. Nu de Aardedraken bijna uitgestorven zijn, is alle hoop gevestigd op Nephada, de laatste Aardedraak.

Eilika droomt ervan om op avontuur te gaan, de wereld te ontdekken en de dragen te ontmoeten. Het blijft echter bij dromen; als meisje uit een boerendorp moet ze trouwen en een gezin stichten. Wanneer ze op een dag een aardedrakenei vindt, wordt alles anders.

Solix wordt een heilige genoemd vanwege zijn aardedrakenmagie. Zijn taak is om de laatste Aardedraak te beschermen. Hoewel hij niet in zijn eigen krachten gelooft, is hij vastbesloten om zijn taak serieus te nemen. Hij wordt flink op de proef gesteld wanneer hij merkt dat Nephada stervende is.

Aster kan zich nauwelijks haar ouders en haar geboorteland herinneren. Haar belangrijkste regel is: laat niemand jouw magie zien en leid een normaal leven. Als ze op haar tocht een jongen ontmoet, gaat ze twijfelen. Is het wel slim om haar magie verborgen te houden?

In Helende bladeren worden veel verschillende personages gevolgd. Hoewel de synopsis doet vermoeden dat er drie hoofdpersonages zijn, krijgen meer personages het woord. Hierdoor leer je alle personages net niet kennen. Ook voelen de dialogen tussen de personages oppervlakkig aan. De gesprekken lijken soms van kinderlijke eenvoud tegenover datgene waar ze eigenlijk mee bezig zijn: het redden van het laatste drakenei. Hoewel dit een moeilijke taak is, lijkt het de personages soms verrassend makkelijk af te gaan. Wanneer een slaapplaats nodig is, biedt een onbekende die aan. Als ze een schip nodig hebben, krijgen ze dat zo in de schoot geworpen door een vreemde.

Het verhaal lijkt een introductie te zijn op de gehele serie. Het komt traag op gang. De verhaallijnen van Eilika, Solix en Aster komen niet snel bij elkaar. De gebeurtenissen volgen elkaar daarentegen juist heel snel op. Uiteindelijk leer je Terram wel goed kennen, omdat iedereen zich op een andere plaats bevindt. Bovendien kun je af en toe op de kaart kijken voorin het boek. Dat is zeker van toevoegde waarde, want zo krijg je een duidelijker beeld van de wereld.

Claudia Boon heeft met haar vlotte schrijfstijl en korte zinnen een duidelijke wereld gecreëerd. De hoofdstukken zijn kort en aan het begin van ieder hoofdstuk wordt duidelijk aangegeven wie er aan het woord is. Ze gebruikt gemakkelijke woorden, ook al zijn sommige dingen verzonnen. Door de beeldende beschrijving van fantasywezens zie je het allemaal voor je. Al weet ik nog steeds niet precies waarom nachtnoxen de vijand zijn. Het is wel duidelijk hoe ze eruit zien. Ook is de werking van magie bijzonder uitgewerkt, want het kost de magiegebruiker een levensjaar. Het verhaal is nog niet perfect, maar Terram heeft zeker potentie om uit te groeien tot een interessante wereld.

Auteur: Claudia Boon, Titel: Helende bladeren. Het laatste drakenei, Uitgeverij: Owl book publishing, Prijs: €17,49,
Waardering: ⭐⭐⭐

Bestel Helende bladeren bij Bazarow