april 23, 2024

Midnight sun – Stephenie Meyer

Namens Best of YA mocht ik samen met Minca, Dionne, Willemijn en Tina het langverwachte verhaal van Edward Cullen lezen. Vandaag vertel ik je wat ik van zijn ontmoeting met Bella vind.

Inhoud van Midnight Sun
Toen Edward Cullen en Bella Swan elkaar ontmoetten in Twilight werd er een iconisch liefdesverhaal geboren. Maar tot nu toe hebben fans alleen Bella’s kant van het verhaal gelezen. Eindelijk kunnen lezers nu ook Edwards versie van het verhaal lezen. Dit onvergetelijke verhaal, verteld vanuit Edwards perspectief, krijgt een nieuwe en donkere twist. De ontmoeting met Bella is de meest zenuwslopende en intrigerende gebeurtenis die hij in zijn jaren als vampier heeft meegemaakt. Hoe meer fascinerende details we leren over Edwards verleden en de complexiteit van zijn gedachten, hoe meer we begrijpen waarom dit de meest bepalende strijd van zijn leven is. Hoe kan hij zijn hart volgen als dit betekent dat hij Bella in gevaar kan brengen?

In Midnight sun vertelt Edward Cullen zijn kant van het epische liefdesverhaal waarvan miljoenen lezers hebben genoten. Het verhaal is daarom weinig verrassend; in Twilight zijn de gebeurtenissen namelijk hetzelfde. Daarom is het leuk dat Stephenie Meyer sommige hoofdstukken dezelfde naam heeft gegeven. Net als in Twilight zijn de hoofdstukken in Midnight sun lang. Soms te lang. Meyer wist mij niet altijd het gehele hoofdstuk te boeien. Ik ben ook van mening dat het boek zeker de helft korter had gekund. Desondanks voelde Forks na zoveel jaar als thuiskomen.

Edward vertelt niet alleen over zijn ontmoeting met Bella, maar ook geeft hij inzicht in het verleden van hem en zijn familie. Iemand die meer dan 100 jaar op aarde rondloopt, heeft natuurlijk nogal wat meegemaakt, dus hij heeft veel te vertellen. Helaas kent het verhaal ook veel herhaling. Als je daar doorheen leest, is het toch leuk om het verhaal vanuit Edward te lezen. Je ziet de struggles die hij heeft, omdat hij zichzelf echt als een monster ziet. Ook kun je dankzij zijn gave de gedachten van anderen lezen. Zo blijkt Mike een pervers mannetje en is Jessica eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk. De manier waarop Edward en Alice met elkaar communiceren is gaaf beschreven in het boek. Meyer is duidelijk gegroeid in haar schrijver.

Midnight sun is ondanks de lange hoofdstukken een leuke aanvulling op de gehele serie. Een inkijkje in de geest van Edward en het verleden van zijn familie zorgen ervoor dat je dit als fan niet wilt missen. Maar verwacht geen enorme verrassingen in het verhaal.

Auteur: Stephenie Meyer, Vertaling: Maria Postema, Elise Kuip , Titel: Midnight sun, Uitgeverij: Best of YA, Prijs: €22,99,
Waardering: ⭐⭐⭐

Bestel Midnight sun bij Bazarow